tanforum - Re: [Tf] Fwd: Szabó Zoltán a pedagógusoknál

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Fwd: Szabó Zoltán a pedagógusoknál

  • From: Zimanyi Magdolna <mzimanyi AT sunserv.kfki.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Fwd: Szabó Zoltán a pedagógusoknál
  • Date: Sat, 8 Jul 2006 18:13:08 +0200 (MEST)

T. tanforum,

megneztem a web-oldalt, es valoban ezt olvasom:

"Semmiképpen nem az a cél, hogy a pedagógus kevesebbet foglalkozzon a gyerekkel, az a cél, hogy tudjon többet foglalkozni a gyerekkel. Megkockáztatom, még a sokat emlegetett dolgozatjavításnak is egy elég jelentős része olyan, amit mondjuk végzős tanár szakosok tudnának csinálni."

Tisztelettel: a gondolat nem új. Régebben nem is végzős tanár-szakosoknak adta át részfeladatait a tanár, hanem a jobb tanulóknak. Egy 19. századi naplóban olvasható:

"Az egész tanévben szorgalmasan tanultam, és sikerült is a 16. helyről a 2. eminens helyre feltörnöm. Ezáltal a tanulóifjúság előtt bizonyos tekintélyre tettem szert, és már a 'kis tanár' szerepét töltöttem be több hozzám beosztott tanuló előtt, akiknek naponta fel kellett mondaniuk a leckét előttem, amit én belátásom szerint 'bene', 'valde bene' vagy 'tertiae classis' megjegyzéssel jutalmaztam."

Az idézet lelőhelye: Forrai Ibolya [szerk.]: Egy pesti polgár Európában - Giergl Henrik üvegműves önéletírása, útijegyzetei és naplói 1845-1865, Néprajzi Műzeum, Budapest, 2000.

A naplóíró fiatalember, aki a vele egy osztályba járó, de nála kevésbé jól tanuló osztálytársainak feleltetésére kapott megbízást, ebben az időben 12 éves volt, és a latin iskola 2. grammatikai osztályába járt a pesti piaristáknál.

Azt hiszem, ide kell még írnom az évszámot: 1839, és az osztálylétszámot is: 131-en jártak az osztályba.

Szívélyes üdvözlettel

Zimanyi Magda

KFKI Reszecske- es Magfizikai Kutato Intezet !Tel: (+36-1)-392-2558
Szamitogep Halozati Kozpont !
H-1121 Budapest,Konkoly Thege Miklos ut 29-33!FAX: (+36-1)-392-2503
Levelcim: H-1525 Budapest 114, Pf. 49 ! (+36-1)-395-9151
E-mail:
mzimanyi AT sunserv.kfki.hu