tanforum - Re: [Tf] Egyhazi iskolak (hosszu leszek)

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Egyhazi iskolak (hosszu leszek)

  • From: <rehillier AT netelek.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu, riki AT programozo.hu
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] Egyhazi iskolak (hosszu leszek)
  • Date: Tue, 30 Nov 2004 13:26:50 +0100

> Ez csak azért tisztességtelen, mert, ahogy egy szakképzéssel vagy speciális
> képzéssel foglalkozó intézménynek értelem szerüen nagyobb a vonzáskörzete,
> mint egy általános képzést nyújtónak, ugyanígy az egyházi intézmények is
> teljesen természetes, hogy nagyobb vonzáskörzettel bírnak.

Nem csak ezért tisztességtelen, hanem azért is, mert ha az önkormányzati iskola megkapja ezt a kiegészítõ hozzájárulást(adót fizetõ állampolgárokból származó önkormányzati pénzbõl), akkor miért nem kaphatják meg az egyházak és rajtuk keresztül az egyházi intézmények is(ugyanúgy az adót fizetõ állampolgároktól származó állami kasszából) hiszen mindkét fajta intézmény(értsd:állami vagy egyházi) ugyanolyan közfeladatot(állami feladatot) ellátó intézmény. (rengeteg önkormányzati iskola is van ahol szintén sok a bejáró gyerek, nem csak egyházi, ne csak Pestben tessék gondolkodni!)

> de fura a dolog "etikailag", hisz õk az egész ország érdekét kell
> képviseljék, és nem csak a feléét. Országunkban pedig más világnézetûek is
> vannak nem csak a marxista és a liberális világnézet.

<FLAME>Teljesen igazad van riki, csak hát õk inkább azt szeretnék, ha a világ ugyanolyan lenne mint õk, ezáltal nagy szürkeségre ítélve gyönyörûen színes világunkat:-)<FLAME>

Pontosítanom kell, utánakotortam. A következõ hangzott el: Az egyházi intézmények alkalmazottait a jövõben nem a közalkalmazotti bértábla szerint kellene fizetni, hanem a munkaadó ennél alacsonyabban is megállapíthatná a bért, ugyanakkor a közalkalmazotti bérkiegészítést a jövõben az egyházi intézmények nem kapnák meg. (azaz a feltételes mód utal a javaslatra, és az azt gerjesztõ bérkiegészítés elvonásra - - >bombázzák az egyházi intézményeket 1. elbocsátással vagy 2. dolgozók önként elhagynák esetleg az intézményt a kevesebb pénz miatt???)
> Én a probléma megoldását fordítva látnám: A közfeladatokat ellátóknak (akkor
> is ha nem állami tulajdonú intézményben látják azt el) elõ kellene írni a
> Közalkalmazotti bértábla kötelezõ alkalmazását. Tudom sok Szerzetes nem
> fizetésért tanít a rendi gimiben, de hát akkor õ a saját munkája után járó
> fizetését még mindíg odaadhatja önként is, ennek nem szabadna indoknak lenni
> arra nézve, hogy az egyházi oktatás kapjon kevesebbet a közfeladat
> ellátására.

Abban valóban igazad van riki, hogy szükséges lenne továbbra is az a garancia, hogy egyházi alkalamazottként is megkaphassuk a közalkalmozotti bértáblában elõírtakat, akár úgy hogy elõ kellene írni a közalkalmazotti bértábla kötelezõ alkalmazását. Gondolom, hogy a fentebbi javaslat nem a szerzetesek miatt készült, hiszen õk most is megkapják a fizetésüket, max. ha többet keres mint a megengedett, a határ feletti összeg a szerzetesi kasszájába vagy egy bizonyos egyházi kasszába kerül. Valamint érdemes azt sem elfelejteni, hogy ma Magyarországon az egyházi intézményekben lassan sokkal több civil dolgozik mint szerzetes vagy pap. Tehát nem a szerzetesek limitált jövedelemszerzése miatt készült ez a tervezett.

Megint pontosítani kell magamat. A következõ hangzott el: Az egyházi iskolák kötelezõ mûködési feltételei lényegesen szigorúbbak lesznek, mint az önkormányzati iskoláké. Egyebek mellett két évi normatíva 20%-át pénzügyi biztosítékként elkülönített bankszámlán letétbe kellene helyezni. Aki ezeknek a feltételeknek nem felel meg, annak a mûködési engedélyét a jegyzõ visszavonja.
> Bankszámlájuk lehet, hogy van, de szerintem a 2 éves normatíva lekötése kissé
> durva. Akik ilyen alapon kívánnak világnézetileg nem semleges intézményeket
> bezáratni, (lévén világnézeti különbségekre hivatkozva nem tudják megtenni,
> mert az diszkriminatív lenne) azok megérdemelnék a .....
> KÉRDEZZÜK MEG: Kinek is jó egy ilyen bankszámla???? Csak a "banktõké"-nek!
> Lehet, hogy innen fúj a szél?
Igen, igen, én is arra gondoltam, hogy az elkülönített pénzösszeg hiányzik az önkormányzati iskolák büdzséjébõl is. Ez a lépés szerintem is valóban azt a célt szolgálja, hogy be tudják záratni az egyházi intézményeket.

Dorozsmai Károly írta:"... a kiegészítõ támogatást elvonják az egyházi iskoláktól... " a igaz amit írsz, akkor
ezt csak az egyház teheti... (A kiegészítõ támogatást a fenntartó kapja.)

Pont az a baj, hogy az egyház(=fenntartó) nem kapná meg a kiegészítõ támogatást, azaz nem is tudná odaadni az intézményeinek!!!!

Károly! Mi is ugyanúgy a közoktatásban dolgozunk, közoktatási feladatot látunk el csak nem önkormányzati vagy állami intézményben, hanem egyháziban. Tehát nem kell a közoktatásba mennem, mert már ott vagyok. Más kérdés, hogy rákényszerülök e, hogy elhagyjam az egyházi intézményt, és állami intézményben vállaljak közoktatási feladatot. Ha az elhangzott tervezeteket valóban elfogadja a Parlament, akkor az nagy szégyen Magyarországra, és nem igazán sorolható semmilyen pozitív jelzõt magán viselõ kategóriájú cselekedtnek. Persze ez következhet be, ha a politika beleszólhat az oktatásba. De hát miért is ne tenné meg hiszen az oktatás és az egészségügy a két kulcsterület amivel az emberek manipulálhatóak. És itt jön az a kérdés, hogy mi, akik az oktatás kulcsfontosságú szereplõi vagyunk(mint tanárok) miért akarunk segédkezet nyújtani a manipulációban?
Miért is van az, hogy a fórumon megszólalt állami intézményben dolgozó tanárok valami módon úgy nyilatkoztak, amivel azt sugallják, hogy inkább a nehézséget kívnáják az egyházi intézményekben dolgozóknak és nem ugyanolyan körülményeket mint saját maguknak?... ... ...

és ezekkel a kérdésekkel nem indulatokat csak gondolatokat szerettem volna elindítani

mindenkinek további szép napot!ré