tanforum - Re: [Tf] fegyelmi eljárás

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] fegyelmi eljárás

  • From: Szalayné Tahy Zsuzsanna <sztzs AT infokatedra.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] fegyelmi eljárás
  • Date: Wed, 9 Jun 2004 18:27:19 +0200 (CEST)

Rózsa Sándor
<rosa AT freemail.hu>
írta:

> Az év vége felé derült ki, hogy négy tanulónk hamisított igazolásokat
> adott le. Mivel van, akinél a tanév utólagos teljes átvizsgálása 80-90
> óráról szólt, nem szeretnénk a dolog felett elmenni fegyelmi eljárás
> nélkül.

Szerintem nyugodtan menejtek el felette. A törvény szerint megszűnik a
tanulói jogviszonya. Ha az
igazolás hamisított, akkor igazolatlanok az órái.
(Nem biztos, hogy a hamisítás mögött olyan tény van, ami miatt külön meg
kellene szégyeníteni -
pl. abortusz, amit nem mert bevallani - de lehet, hogy bűncselekményt
követett el a leplezett idő
alatt )

A fegyelmi tárgyalásnak több kimenete lehet, melyek között a legsúlyosabbak
között van a kirúgás.

> -kell-e "fegyelmi bizottságot" létrehozni,

Igen

> -ha igen, kikből áll,

pontos listát nem tudok, de ha kell, tudok olyan helyet, ahol hivatalosan
csináltak már ilyet.
Úgy tudom, kell diákképviselő, tanár (aki a diákot nem tanítja) - ő a
fegyelmi bizottság elnöke...
(azt hiszem ez a törvényben részeltesen le van írva)

> -az egyik tanuló már nagykorú, kell e a szülőt az eljárásba bevonni,

Nem biztos, de pl. ügyvédet(!) kérhet.

> -elévülhet-e a cselekmény azokban az esetekben, amikor első félévre

Szinte biztos, hogy nem, hiszen félévkor nem kap bizonyítványt, csak
értesítőt. Nem is nullázódik a
fegyelmi listája meg a hiányzása sem. Az okirat hamisítás elévülési ideje nem
iskolai évhez van
kötve.

> -milyen iratnak tekintendő jogilag az orvosi igazolás

Ha a hamisítást kellene büntetni, mint hivatalos dokumentummal való
visszaélést, akkor
célszerűbb a rendőrségre bízni. Az iskolai fegyelmi bizottság _szerintem_ nem
jogosult
nyomozásra, a kiszabott "büntetésnek" nem jogi, törvényi háttere, hanem
nevelési szerepe van.
(Egy hamis igazolás esetén az is kérdés, hogy jutott a diák a megfelelő
papírokhoz.)

Szalayné Tahy Zsuzsa
sztzs AT infokatedra.hu
Szt. István Gimnázium