tanforum - Re: [Tf] csillagaszati kerdes

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] csillagaszati kerdes

  • From: Tepliczky István <tepi AT mcse.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] csillagaszati kerdes
  • Date: Fri, 16 Apr 2004 21:13:56 +0200

Üdvözletem a lista olvasóinak!

Chary wrote:
> Most nagyfokú tájékozatlanságomat árulom el ugyan, de kiváncsiságom
> nagyobb,
> mint a szégyenérzet :-) Rendszeresen futok, igen gyakran sötétedés után.
> Kb.
> nyugat felé egy igen fényes égi objektum látható. Messze a legfényesebb.
> Kérdezném mi az? Csillag, bolygó vagy űrállomás? Gondolom nem a Vénusz,
> mert az - amennyire tudom - a Hold közelében látható kora este illetve
> hajnalban.

Kedves Károly!

Pedig az bizony a Vénusz! Utolsó mondatod valami félreértés lehet, ugyanis
helyesen úgy szól: általában a NAP közelében tartózkodnak. Azaz napnyugta után
"nem sokáig" látszik nyugaton (ez most a helyzet) vagy napkelte előtt keleten.
(Ugyanez vonatkozik a Merkúrra, de az a Vénusznál sokkal közelebb szokott
járni
a Nap környékén - szinte kivételes esetben lehet megpillantani a mi
viszonyaink
között.)

Szóval mostanság baromi fényes a Vénusz, nem is csoda, ha "mindenfélének"
nézhető. Nincs messze tőla az égen a Mars - amely viszont borzalmasan halvány
lett, sehol sincs a múlt év augusztusi nagy földközelségének "dicsfénye". Ha
haladunk tovább az égen, és emeljük tekintetünket, az esti órákban az "ég
teteje" (a zenit) közelében látható a Szaturnusz, amely egy kisebb, néhány
tízszeres nagyítással már gyűrűs! A negyedik most látható nagybolygó maga a
bolygók királya, a Jupiter - alkonyattájt még délkelet felé látszik az égen, s
szintén nagyon feltűnő fényességű. Persze még látszanak a téli csillagképek,
sok
szép fényes csillaggal. Hogy miről lehet egy bolygót megkülönböztetni a többi
"állócsillagtól"? Fénye láthatóan sokkal nyugodtabb - merthogy a fény a
szemünkbe egy korong alakú felületről érkezik, és a földi légkör turbulenciái
nem tudják annyira "megrázni" a látványt.

Szép ez a tavaszi ég - csak hát több derült idő kellene! A következő
napokban-hetekben több látványos égi jelenség is várható, megragadom az
alkalmat, hogy felsoroljam:

-- Május 4-én az esti órákban egy szép hosszú teljes holdfogyatkozás esedékes!

-- Utána pár nappal érkezik egy látványos üstökös (NEAT), amely május további
részében a nyugati égen szabad szemmel is nagyszerű látványnak ígérkezik!
(Utoljára 1997-ben láttunk ilyet, a Hale-Bopp-ot - ez valószínűleg nem lesz
annyira fényes, de nem lebecsülendő!)

-- Június 8-án egy történelmi esemény következik be: a Vénusz bolygó átvonul a
Nap előtt! (Érdemes körülnézni az ezzel kapcsolatos honlapokon!)

Most pedig épp egy fényes üstökös vonul el a Nap mellett, a látvány
folyamatosan
nyomonkövethető a SOHO napkutató műhold képein. A legegyszerűbb odatalálás és
egy csomó egyéb infó (pl. a felsorolt jelenségről) a Magyar Csillagászati
Egyesület honlapjain:

http://www.mcse.hu

Üdvözlettel:

Tepi (Tepliczky István)