Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - [Tf] RE: [Tf] Vá: [Tf] hirek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

[Tf] RE: [Tf] Vá: [Tf] hirek


Chronological Thread 
  • From: "Környei László" <kornyeil AT kornyei.hu>
  • To: <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: [Tf] RE: [Tf] Vá: [Tf] hirek
  • Date: Sun Jun 1 11:05:00 2003
  • Importance: Normal
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum/>
  • List-id: Tanrok vitafruma <tanforum.lists.kfki.hu>

A Gimnáziumok Országos Szövetsége (GOSZ), az Általános Iskolai Igazgatók
Országos Szövetsége, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), a Magyar Közoktatási és Szakképzési
Szakszervezet ( MKSZSZ), a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete és a
Kollégiumi Szövetség
közös közleményt fogalmazott meg a közoktatás aktuális kérdéseiről

A hét aláíró szervezet vezetői együttesen áttekintették és megvitatták a
parlament elé terjesztett közoktatási törvénymódosítással, a tanulók
kötelező óraszámának csökkentésével, a kerettanterv és a Nemzeti Alaptanterv
módosításával, valamint a kétszintű érettségivel kapcsolatos gondokat. A hét
szervezet, a további együttműködés szándékát kinyilvánítva, a következő
megállapításokat teszi:

Nem a változásoktól óvjuk az oktatást, hanem a stabilitás és a
kiszámíthatóság háttérbe szorulásától, a körültekintő egyeztetések és
hatásvizsgálatok nélküli döntésektől. Ezek hiányában ugyanis nem lehet esély
arra, hogy közoktatásunk gondjainak megszüntetésére irányuló, kormányzati
ciklusokon átívelő oktatáspolitika alakuljon ki. Fontosnak tartjuk a
folyamatosság és a változás helyes arányának megtartását, a
kiszámíthatóságot, a biztonságot. Ez egyaránt érdeke a gyermekeknek, a
szülőknek, a pedagógusoknak és a közoktatási intézmények fenntartóinak. A
közoktatási törvénymódosítás Országgyűlés elé terjesztett javaslatáról
sajnálattal állapítjuk meg: e kritériumoknak általában nem, csupán néhány
részletében felel meg.

Nem fogadható el az a kormányzati kommunikáció és a törvény egyes
rendelkezéseiben és indoklásában szereplő üzenet, hogy a pedagógusok
jelentős része inkompetens a saját szakmai feladatainak ellátásában.
(Buktatnak a tanítók, a tanárok házi feladatokkal terhelik a gyerekeket, nem
képesek a szakrendszerű képzés keretében képességfejlesztésre, és a
középiskolai ismeretszerző oktatás egyenlő az elitizmussal.) Az alapvető
okokról, többek között az oktatáspolitika megalapozatlan irányváltásairól, a
nevelési-oktatási intézmények fenntartási, finanszírozási gondjairól, a
pedagógusképzés reformjának halogatásáról nem esik szó.

A hét szervezet visszautasítja az ideológiailag semlegesnek tekinthető,
azonban szakmailag kétséges PISA-felmérés egyoldalú, tendenciózus
értékelését, amely arra szolgál, hogy a szakmailag egyféle pedagógiát
középpontba állító, ezért erősen vitatott, változtatások szükségességét
elfogadtassa a közvéleménnyel.

Sürgős feladatként tartja számon a pedagógusok szakmai és minőségi
munkájának magasabb összegű pótlékkal való elismerését. A teljesítménypótlék
jelenlegi formája nem elfogadható, szakmai és finanszírozási tekintetben is
aggályos. Változatlanul megoldásra vár az osztályfőnöki, a
munkaközösség-vezetői, a vezetői és egyéb pótlékok rendezése a
kormányprogramnak megfelelően.
A rendkívüli munkavégzés új szabályozása indirekt módon elbocsátásokat
generálhat. A jelenlegi törvényjavaslathoz majdan kapcsolódó szabályzók
hiányában a rendkívüli munka felső korlát nélküli időhatára elfogadhatatlan
csakúgy, mint az, hogy a pedagógusokat a törvénymódosítás a rendkívüli
munkavégzéssel kapcsolatban kivenné a Kjt. hatálya alól. Az új szabályozás
ráadásul nincs összhangban a hazai és az európai uniós munkajogi
szabályokkal.

Az oktatáspolitikai elképzelések csak akkor valósulhatnak meg, a kívánt
változások csak akkor következhetnek be, ha a megfelelő személyi, tárgyi és
pénzügyi feltételeket biztosítják. Ezeknek hiányában a törvénytervezet a
kétszintű érettségivel és az óraszámcsökkentéssel együtt tovább növeli az
esélyegyenlőtlenséget, mivel az intézményeket és a tanulókat (szülőket)
kiszolgáltatja a fenntartó anyagi lehetőségeinek.

Ezért a törvény módosításával kapcsolatban elengedhetetlen követelmény az
oktatásfinanszírozás áttekintése, kritikus elemzése, szükség szerinti
módosítása társadalmi konszenzus mellett. A felek nélkülözhetetlennek
tartják egy olyan hatástanulmány, illetve program elkészítését, amely a
kormányzati ciklusokon átnyúlva nemcsak áttekinti a várható folyamatokat,
hanem a problémák megoldását eredményezheti.

A hét aláíró szervezet átgondolatlan és indokolatlan lépésnek minősíti a
tanulók kötelező óraszámának csökkentését, amelyet már a költségvetési
törvényhez kapcsolva elfogadott a parlament. Erre a lépésre nyilvánvalóan
pénzügyi és nem szakmai megfontolások alapján került sor. A tanulók
túlterhelése ugyanis - mint ahogy a legutóbbi kutatások és korábbi
tanulmányok is igazolják - nem elsősorban a iskolában kötelezően töltött
időből fakad. Bizonyított, hogy a hátrányos helyzetű tanulók számára a
nevelési-oktatási intézményben töltött minél több idő ad lehetőséget a
nagyobb esély megteremtésére. Másrészt a közoktatási törvény módosításában
helyesen nagy hangsúllyal szereplő készségek, képességek megalapozása és
fejlesztése kellő számú tanórai foglalkozást igényel. Ráadásul e döntés
jelentősen csökkenti a pedagógus-álláshelyek számát, s ezáltal mintegy 4500
státus szűnik meg.
A kormányprogram céljaival ellentétes, az esélyteremtés ellen hat és a
nevelőmunka súlyos leértékelését jelenti, hogy a tervezet a kollégiumi
pedagógusok egy részét "pedagógiai felügyelővel" kívánja helyettesíteni.
A hét aláíró szervezet a kétszintű érettségi koncepcióját támogatja.
Ugyanakkor hiányolja a felsőoktatási intézményeknek a továbblépésre és a
felvételire vonatkozó egyértelmű nyilatkozatát. A kétszintű érettségi
bevezetéséhez és az arra való felkészítéshez megvalósításhoz szükséges
szervezési és finanszírozási feltételek sem állnak rendelkezésre. Ezért a
2005-ös bevezetést elhamarkodottnak tartja.

Az oktatás tartalmi szabályozásának vitájához elegendő idő, átfogó
tudományos elemzés, szakmai és társadalmi közmegegyezés szükséges. Ezért
javasolja a hét aláíró szervezet a közoktatási rendszer egészét érintő
törvényi, szerkezeti, tartalmi változtatások alapjául szolgáló hosszú távú,
nyilvános, stratégiai közmegegyezésre vezető megállapodás létrehozását.

Az aláírók a közoktatás területén - az Európai Unió tagállamaként
különösen - elengedhetetlennek tartják egy társadalmi, politikai és szakmai
megegyezésen alapuló, hosszú távú (kormányzati ciklusokon átívelő) nemzeti
közoktatási stratégia létrehozását.

Budapest, 2003. május 27.


Gimnáziumok Országos Szövetsége
Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetsége
Pedagógusok Szakszervezete
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet
Kollégiumi Szövetség
Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete

> -----Original Message-----
> From:
> tanforum-admin AT sunserv.kfki.hu
> [mailto:tanforum-admin AT sunserv.kfki.hu]On
> Behalf Of Győri József
> Sent: Saturday, May 31, 2003 11:33 PM
> To:
> 'tanforum AT lists.kfki.hu'
> Subject: [Tf] Vá: [Tf] hirek
>
>
>
>





Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page