tanforum - Re: [Tf] Hirek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Hirek

  • From: Zimanyi Magdolna <mzimanyi AT sunserv.kfki.hu>
  • To: Molnar Peter <MOLNARP AT afg1.sulinet.hu>
  • Cc: tanforum list <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] Hirek
  • Date: Wed May 7 11:03:01 2003

T. tanforum,

On Wed, 7 May 2003, Molnar Peter wrote:

> Hello!

Az idezett cikk nem reszletezi, hogy mire es hogyan terjed ki a
titoktartasi kotelezettseg. Egy mondatat azonban nem tudom egeszen
kovetni:

> A javaslat a jövőben - az ügyvédekhez, lelkészekhez hasonlóan -
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> titoktartási kötelezettséget írna elő a tanárok számára, ezzel
> erősítve a tanárok és a diákok közötti bizalmat.

Nem egeszen ertem az analogiat, tisztelettel. Egyreszt ugy tudom, hogy
a lelkeszeket nem allami torveny kotelezi titoktartasra, hanem sajat
egyhazuk szabalyzata.

Masreszt igen jol definialt az a ko:r, amire a titoktartasi
kotelezettseg vonatkozik. Pl. katolikus papoknak a gyonasban kozolt
informaciot minden korulmenyek kotelezoen titokban kell tartaniuk.
Meg akkor is, ha ebbol barkinek, akar szemely szerint nekik maguknak
is, nagy hatranyuk keletkezik. Nem kotelesek azonban titokban tartani
a **gyonason kivul** tudomasukre jutott informaciot.

Az ugyvedekre vonatkozo jogi, vagy szakmai szabalyozast nincs
szerencsem ismerni, csak laikus modon sejtem azt, hogy az ugyved
azokat az informaciokat koteles titokban tartani, amelyeknek
nyilvanossagra kerulese vedencenek, ugyfelenek kart okozhatna.

> Ez nem semmi, tehat, ha a gyerek elmond nekem egy a csaladjat erinto
> informaciot, akkor en azt nem beszelhetem meg a szulovel, hogy
> megoldjam a problemat? Mar elnezest de ki fogja nekem megtanitani,
> hogy hogyan tegyem meg mindezt?

Ez igen jo kerdes. A tanarnak tudtommal egyutt kell mukodnie a
szulokkel az eredmenyes oktatas, neveles erdekeben.

Azt kerdezem tehat tisztelettel, hogy a tanarnak van-e merlegelesi
joga, es ha igen, milyen merteku?

Szelso esetet emlitek: a kozelmultban orszagos figyelmet keltett egy
igen szomoru esemeny, amikor ket tizeneves koru (egyikuk meg csak 12
eves) diak egy tarsukat megolte. Vajon, ha egy ilyen esetet a
tanarral kozol diakja, akkor is vonatkozik ra a titoktartasi
kotelezettseg?

Udvozlettel

Zimanyi Magda

KFKI Reszecske- es Magfizikai Kutato Intezet !Tel: (+36-1)-392-2504
Szamitogep Halozati Kozpont !
H-1121 Budapest,Konkoly Thege Miklos ut 29-33!FAX: (+36-1)-395-9151
Levelcim: H-1525 Budapest 114, Pf. 49 ! (+36-1)-392-2503
E-mail:
mzimanyi AT sunserv.kfki.hu