tanforum AT lists.kfki.hu
Subject: Tanárok vitafóruma
List archive
- From: Károly Härtlein <hartlein AT eik.bme.hu>
- To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
- Subject: [Tf] [Fizinfo] meg lehet allitani?
- Date: Thu Mar 6 18:45:03 2003
- List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum/>
- List-id: Tanrok vitafruma <tanforum.lists.kfki.hu>
https://sunserv.kfki.hu/pipermail/fizinfo/2003-March/003369.html
Title: [Fizinfo] meg lehet allitani?
[Fizinfo] meg lehet allitani?Károly Härtlein hartlein AT eik.bme.huTue Mar 4 18:15:01 2003
Tisztelt Kollegak! Talan mindenki tudja, hogy az altudomanyok barmifele megjelenese modfelett bosszant. Mielott billentyut ragadtam, elgondolkodtam, miert is nem irok mindennap hiszen lenne mirol ! Ne ijedjen meg senki, nem tervezem az effele gyakorisagot. De most betelt a pohar. Az Egyetemen a hallgatok kerdezik tolem a szunetben, hogy hogyan ropulhet egy dongo a vakuumban, kesobb azt is megtudom, hogy E. Gy. a Nagymester a kozszolgalati TV-ben ismet atvette Oveges Jozsef es Sas Elemer szerepet (Tegyen naggya a media!). De emmiatt meg nem irtam volna, ez az ingerkuszobomet meg meg sem kozeliti. Nem zavart meg az sem, hogy ket neves akademikus (Dr. Vizi E. Szilveszter, Dr. Enyedi Gyorgy) vednokletevel kozpenzbol rendezett tobbnapos rendezveny egyik eloadojakent talalkozhattam a Nagymesternevevel. Lasd: www.regiokbrusszel.hu/esemeny/programfuzet.doc (Tegyen naggya ket akademikus vednokletevel tartott nemzetkozi konferencia!). Az sem zavart tovabba, hogy marciusban a Nagymester az oly hires, Eotvos Jozsef gimnazium - ugye jo a helyszin? -egy szepnek igerkezo vasarnap delutan, eloadast fog tartani www.szintezis.info.hu/index.html?page=I0013 (Tegye a hely szelleme naggya az eloadot!). Vajon hajdanan Karman Mor ilyennek almodta meg a mintagimnaziumot?. A TV-t ugye nem kell nezni, a konferenciara sem muszaly elmenni, hasonloan a vasarnapi PSZI-vitaforum is kihagyhato az eletunkbol. Termeszetese nem kell elolvasni a Sulinet honlapjan talalhato ( www.sulinet.hu/evilag/ ) a A leghasznosabb tudas cimu cikket sem melynek szerzoje ugyancsak E. Gy. a Nagymester. Mellesleg erdemes megjegyzni, hogy mindezeket az adofizetok penzebol rendeztek, rendeltek meg. Megtalalhato (lenne) mindegyik rendezveny felelose, meg a TV musornak is van ilyen Ezen a hirek szuperpoziciojakent letrejovo hatas sem volt eleg az irasi ingerkuszobom eleresehez. Lehet hogy oregszem, lehet hogy immunizalodom, ki tudja? Az interneten boklaszva dyslexia-val kapcsolatos oldalakat kerestem es egy valodi gyongyszemet talaltam. Belebotlottam egy iskola, aktiv pedagogiai programjaba. Kozkinccse is teszem, mindenki okulasara. Ebben a fizetos altalanos iskolaban a gyerekek tanulassal kapcsolatos pszichikai kepessegeit, nehezen kezelhetoseguk esetleges lelki okait a Nagymester csodalatos talalmanyaval (um. egely kerek) velik felterkepezni az iskola elhivatottsagtol buzgo, taneroi Az elgondolkoztato mindebben tobbekkozt az is , hogy ezen iskola mukodeset valaki(k) engedelyezte(k), es nem utolso sorban valaki(k) felugyeli(k), is. Az emlitett maganiskola pedagogiai programjabol idezek, talan egy kicsit hosszan, hogy ne erhessen az a vad, miszerint a kornyezetebol kiragadott mondat felremegyarazhato: C.B.A. Magánintézet Az itt közreadott pedagógiai program szerint történő nevelő-oktató munka elsajátitása pedagóiai tréning keretében történik. Gyakorlati alkalmazása, - mint iskolaterápia - Tanusitványhoz kötött, melyet a C.B.A. Magánintézetben lehet megszerezni. TANULÁSI ZAVAROK ÚJSZERŰ KEZELÉSÉRE kidolgozott C. B. A. Pedagógiai PROGRAM Írta: Czeinerné dr. Bükki Mária C.B. A. Magánintézet és Általános Iskola igazgató BEVEZETŐ A pedagógiai gyakorlatban az egyik legnagyobb problémát a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek számának növekedése okozza. Az iskolában az tapasztalható, hogy a tanulók egy részének írási, olvasási, matematikai teljesítménye lényegesen elmarad életkorától. Továbbá a csoportban történő beilleszkedési zavarok okai között megtalálható, a tanulók teljesitményének tempóbeli különbözősége. Az átlagtól való eltérésénél megtaláljuk a gyors felfogású, a lassú feladatmegoldás mutató tanulókat. Mindkét esetben e probléma magatartásban mint tünetben jelentkezik. Orvosok, pszichológusok, pedagógusok kutatják a tünetek okait. Az elméletek figyelembevételével az iskolában folyó nevelő - oktató munkát újra kell értékelni. Magyarországon, Székesfehérváron a C. B. A. Magánintézetben alkalmazott serkentő program eredményesnek bizonyult. Tapasztalataikat a "Tanulási és magatartási zavarok újszerű kezelése, avagy hátsó padból az elsőbe" című könyvben írták le Az alábbiakban a tanulási zavarok C. B. A. program szerinti felfogása olvashatóA C. B. A. Magánintézet és Általános Iskola célja Az iskolában folyó munka olyan céllal jött létre, amely figyelembe veszi a tanulási, magatartási zavarok okait és ezek alapján tervezi meg a nevelési, oktatási feladatokat. Ezek a következők: 1. Az ontogenetikai program része a mozgásterápia, mely a szem-kéz-láb koordinált mozgását segít megteremteni, és a laterális dominancia kialakulásához vezethet. 2. A mentálhigiénés (lelki egészséget megőrző) program, mely a figyelemkoncentrációt növeli, a szorongást oldja, segíti a gondolkodás fejlődését. A pozitív megerősítéssel, valamint a pozitív önértékeléssel pedig a személyiség önfejlesztéséhez járul hozzá. 3. A felzárkóztató program személyreszabottan igazodik a gyermekek elmaradásához, illetve tanulási tempójához. 4. Az oktatás megtervezésével igazodni kell az általános iskola követelményrendszeréhez. Kutatni és alkalmazni kell a tanulási képességek növelését szolgáló módszereket. A C. B A Magánintézet és a célok megvalósításáról a továbbiakban részletesen írok. A C.B.A program a gondolkodás egy részének zavarával, a dyslexiával foglalkozik részletesebben, mert a tanulási és magatartási zavarok egyik leggyakrabban előforduló oka. Hipotézisem a dyslexiát a gondolkodás lényeges összetevőjének tartja, mely e tulajdonságánál fogva a személyiség lényegét érinti. Ezért a módszer a dyslexia kezelésén keresztül a teljes személyiségre kíván hatni. E gondolatmenetet a mellékelt táblázat szemlélteti. A gondolkodás egy részének zavara nem értelmi fogyatékosság! A tanulási zavar megelőzése, illetve leküzdése minden pedagógus autentikus, felelős közreműködését igényli. . . . . . Kutató munkát, végzünk bioenergia mérő segitségével. Bioenergia, vagy pszichoenergia? A tanuláshoz energia kell Dr. Egely György vitalitásmérőjével szerzett többéves tapasztalataim összefoglalója 1990-ben tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek részére magániskolát hoztam létre. Olyan gyerekek tanulnak itt, akik valamilyen ok miatt nem tudnak képességeiknek megfelelően teljesíteni hagyományos, nagylétszámú iskolában. Az itt alkalmazott komplex iskolaterápia: -relaxációt, -mozgásterápiát, -figyelemkoncentrációs tréninget, -pozitív megerősítést, -felzárkóztatást, és az egyéni teljesítőképességet figyelembevevő bánásmódot tartalmaz. A tanulási és magatartási zavarok hátterében húzódó okokat nehezen találjuk meg. Nevelési és oktatási módszereink eredményessége attól függ, hogy mennyire vagyunk képesek az okokat kutatni és lehetőségeinkhez képest megszüntetésükre törekedni, ezért pedagógiai tevékenységünket ennek figyelembevételével időről-időre újra kell gondolni. A feltárás egyik nagyjelentőségű új eszköze Dr. Egely György vitalitásmérője, amely a tanuláshoz szükséges pszichikus energiát, másszóval a 2 bioenergiát2 méri. Ez a világon egyedülálló találmány csúcstechnikát valósít meg, nemzetközileg elismert műszer. Hogyan és mit mér a vitalitásmérő? A képen látható, rendkívül érzékeny műszer kis kereke forogni kezd akkor, ha tenyerünket érintés nélkül annak közelébe helyezzük. A forgást tenyerünkből kisugárzott energiaáramlás idézi elő, és annak sebességét a beépített számítógép méri. A jobb kezünkön a bal agyfélteke működésének pszichoenergiáját, bal kezünk pedig a jobb agyfélteke pszichoenergiáját láthatjuk. A vitalitásmérő a kerék forgássebességének arányában piros, sárga, majd zöld színű lámpácskákat villant fel, ami az energia növekedésének arányában változik, és a beállításától függően hangjeleket is adhat. Ha az érték a piros mezőben van, amin ez hat fokozatban látható, akkor ez az átlagnál alacsonyabb értéket jelent. Minél inkább haladunk a sárga mező, -a hatos fokozat- felé annál közelebb kerülünk az átlagosnak ítélt energiaszinthez. A különleges képességeket, -a rendkívül magas teljesitőképességhez szükséges energiát- a zöld mező egyre magasabb fokozata mutatja. A vitalitásmérőt számítógéppel összekapcsolva, egy a -mellékleteken látható- grafikus ábrát kapunk. A mért érték jele: VQ /vitalitáshányados/ Milyen információkat közöl a VQ a pedagógusoknak? Lássunk példát egy kiegyensúlyozott, a tanuláshoz szükséges energiával rendelkező tanulóról. / x. sz. ábra / A mért energia mindkét kézen az átlagos övezetben van. E tanuló képes életkorának megfelelő követelményeknek eleget tenni, nem fáradékony, tud figyelni. Ha a jobb kéz energiája átlagos, vagy annál magasabb, akkor a gyerekek nem küzdenek írási, olvasási nehézségekkel és iskolábalépéskor ez igen előnyös, hiszen az anlítikus, szintetikus gondolkodáshoz szükséges kellő energia erősségét mutatja. Ezért az első évek már sikerélményhez juttatják a gyerekeket. Dyslexiás gyerekeknél a balkéz az erősebb, még abban az esetben is, ha jobb kézzel írnak. Az x.sz. ábráról azt olvashatjuk le, hogy a két kéz energiájának nagysága lényegesen eltér egymástól. Minél nagyobb a különbség, annál inkább jelentkeznek a tanuló viselkedésében észrevehető kiegyesúlyozatlanságra utaló tünetek. Súlyosabb személyiségzavar lehet, ha az energiaszint nagymértékű ingadozást mutat, vagy hosszabb időre meg is szakad. Figyelemzavarral küzdő gyerekeknél nagyfokú és gyorsan növekvő, majd hirtelen zuhanó energiaingadozát figyelhetünk meg. Érdekes megfigyelni azt is, hogy a műszer kerekének forgásiránya is jelentést takar. Serdülőkorig általában a kar irányába forog a kerék, mutatva a test körüli energiaáramlást. Felnőtteknél általában az ujjak irányába forgás a jellemző. Serdülőkorban történik a váltás, ekkor a pszichikus energia nagyságát nehezen lehet mérni a kerék ingadozása miatt. Ha aktuálisan pszichikus probléma van a serdülőkor után, akkor megmarad a forgás irányának ingadozása. Jogunk van feltételezni, hogy a serdülőkort, és esetleg annak pszichikus rögzülését, kiegyensúlyozatlanságát minden életszakaszban nyomon lehet követni a méréssel. Ha egy tanuló elvont gondolkodása fejletlen, akkor a forgás iránya nem vált, hanem a kisgyerekkori irányban marad. Van felnőttes gondolkodású óvodás, aki beilleszkedési zavarokkal küzd. Az ő pszichikus energiájának áramlása a felnőttekre jellemzően az ujjak irányába mutat. E nagyon figyelemreméltó jelenség segítségt nyújthat, közelebb vihet a gondolkodás érettségének, valamint fejlődési ütemének megismeréséhez. A nevelés-oktatás számára levonható következtetések Azt gondolom, hogy a gyerekekkel való bánásmód eredményességét a VQ érték ismerete befolyásolhatja, hiszen ha egy kisgyerek pszichikus energiája nagyon alacsony, ez megjelenik a tanulmányi eredmény gyengeségében is. Ebben az esetben elsősorban azok a pedagógiai módszerek lesznek eredményesek, amelyek megmutatkoznak a bioenergia növekedésében is. Nem biztos, hogy a feladatok vég nélküli gyakoroltatásától várhatnánk eredményt, hiszen az újabb energiafelhasználással jár. Lehet, hogy ilyenkor az étkezési szokásokkal, az alvással, a pihenés ritmusának a megváltoztatásával érhető el nagyobb eredmény. A vitalitásmérő azt is megmutatja, hogy egy adott feladathelyzetben nő, vagy csökken az energia nagysága. Ha egy tanuló nagyon szorongó, akkor jobb őt olyan körülmények között feleltetni, amikor a legjobban tud teljesíteni, vagyis ne vegye észre, hogy ő most felel. Növelni kell az önbizalmát, az ismereteinek elmondásához szükséges feltételek megteremtésével. Segítséget jelent a pályaválasztásnál is, hiszen különböző továbbtanulási, majd elhelyezkedési feltételek különböző mértékben veszik igénybe az ember teljesítőképességét. Arra a pályára lehet egy tanulót javasolni, ami az energiaháztartásának leginkább megfelel. Nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy a személyiségnek ahhoz, hogy teljesítsen, bioenergiára van szüksége. A pszichikus energia tehát szükséges feltétele munkavégzésünknek, de nem takar erkölcsi értéket. Egy negatív csoport vezéregyénisége magas energiaértéket mutat, vagyis egy ilyen tanuló jelenléte a osztályközösség munkáját nagyon megnehezíti. Az általam leírtak több éves mérési eredmények tapasztalatainak közlését jelentik. További kutatásokkal még többoldalú információt gyűjthetünk az emberi elme működéséről, melyről eddig kevés konkrét adat állt rendelkezésünkre. Hipotézisem az, hogy a bioenergia, vagy pszichikus energia örökletes is. Két testvér, vagy anya és gyermeke VQ értéke csaknem azonos. A pszichikus, vagy más szóval bioenergia több éven át tartó megfelelő tréninggel, az iskolámban alkalmazott módszerrel tapasztalatom szerint növelhető. Különösen hatékony a figyelem javítására a speciális relaxációs tréningek megvalósítása. Kimutatható az önuralom növekedése hiperaktív gyerekek körében is. A két félteke működésének nagy különbségét is csökkenteni lehet akkor, ha a gyerekekkel sikerül nagyon jó együttműködést kialakítani. Bár a pszichikus energia mennyisége és minősége változékonyabb tulajdonságaink közé tartozik, mégis az egyénre jellemző képet kapunk a többször megismételt mérések következtében. Akinél alacsony értéket mérünk, az ingadozás is alacsony határok között marad, míg magas értéket mutató személy ingadozása a nagyobb értéket mutatja. A pedagógiai gyakorlatban minden bizonnyal még sokszor fogunk találkozni e vizsgálati módszerrel, mert diagnosztikai értéke objektív, és nagyon sok hasznos információt lehet megtudni a gyermekek pszichikus energiájának működéséről, a teljesítőképességet hasznosan figyelembe véve. A C.B.A. programot minden iskola alkalmazhatja, mert a nevelő - oktató munka tartamához jól illeszthető. A módszer konkrét megismerése és alkalmazása az intézet által szervezett pedagógiai tréninget történik. C.B.A. Magánintézet és Általános Iskola 8000 Székesfehérvár Lomnici út 67. Czeinerné dr. Bükki Mária Tovabbi reszletek: http://www.sulinet.hu/kabo/doc/1998/okt/1-8.htm Azon morfondirozok mostanaban, hogy a biologiai koromhoz kepest vajjon tulzottan alacsony-e az altodomanyokkal kapcsolatos ingerkuszobom, vagy az altudomanyok lettek tulzottan zajosak? Hartlein Karoly BME Fizikai Intezet
|
- [Tf] [Fizinfo] meg lehet allitani?, Károly Härtlein, 03/05/2003
- <Possible follow-up(s)>
- Re: [Tf] [Fizinfo] meg lehet allitani?, Andras Lutter, 03/07/2003
- Re: [Tf] [Fizinfo] meg lehet allitani?, Dorozsmai Karoly, 03/07/2003
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.