tanforum - Re: [Tf] cikk

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] cikk

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] cikk
  • Date: Sun Mar 3 07:39:01 2002

Udvozletem!

Bertók Csaba irta 2 Mar 2002, 8:23 keltezesu "Re: [Tf] cikk" targyu
leveleben:

> Szokás szerint eretnek gondolataim születtek.

Nekem is :)

> Az jutott esembe hogy amikor Róma bajban volt, a Rómaiak diktátort
> választottak.

A hasonlat (sajnos) két ponton nem áll meg: egyfelõl a rómaiak
tudták, hogy baj van, ma viszont nálunk egyetlen döntéshozó sem
hiszi el, hogy a szétzilált oktatás hihetetlen nagy bajt fog okozni
egy, másfél évtized múlva... [A választási üzekedésben tett
kijelntések nem számítanak!] (Valahol olvastam, már ma is hiány
van jól képzett szakmunkásban, és hoyg ez a küldöldi tõke
letelepedését is nehezíti -- és akkor az oktatáirányítás éppen most
vesz irány az általános középfokú képzés felé... A szakképzési
alapokat megnyitja mások elõtt is, a kerettantervvel ellehetetleníti a
14-18 év közötti szakképzést, az orientáció erõltetésével azt is
szétzilálja, ami helyi szinten magától mûködõlépes lenne...) Szóval
a rómaiak látták és elhitték, baj van. A másik: a baj azonnali volt.
Esetünkben hol lesznek a mai döntéshozók, amikor mai hibáik
hatása megjenelnik? (Visszamutatva a cikkre: hol vannak azok,
akik ilyen-olyan okokból lehetõvé tették az oktatási kapacitás
megsokszorozódását, teljesen figyelmen kívül hagyva, mennyi
gyereket, fiatalt is kell oktatni...? Az oktatás nem mósópor, ami a
szabadpiaci feltételek mellett cserél gazdát!)

> Ezt az igazgató az illetékes szakfelügyelovel (...)

Régóta nincs szakfelügyelõ... :)

> Az épuletek fenntartása legyen a fenntartó dolga és ez alól ne
> bújhasson ki. Ha nem képes rá kaphasson állami támogatást..

Vagyis : _ha_ nem képes, _kap_ támogatást...? Kapásból nem
képes! :))) Melyik fenntartó fogja kiizzadni a pénzt akkor is, amikor
puszta könyvviteli mûveletekkel bebizoníyíthatja majd, hogy neki
erre pénze nincs -- erre fel meg megkapja a támogatást... (Horribile
dictu: a támogatás egy újabb könyvviteli trükkel az önkormáényzat
ilyen-olyan bugyraiban akár nyomtalanul el is tüntethetõ...)

> Vizsgálják felül a valamennyi iskola szerkezetét, szüntessék meg a
> felesleges párhuzamosságokat.

Ma erõs túlkínálat van az oktatási piacon! Ki dönti el azt, hogy mi a
párhuzam, ki dönti el, mi a _felesleges_ párhuzam? (Nem biztos,
hoyg a párhuzam önmagában rossz!) És: a megszüntetett helyen
gyerekek taunlnak, szülõk kötõdnek hozzá, pedagógusok
dolgoznak ott... Nehéz ügy... Valóban diktátort kíván... :)))

> Ne válaszoljatok, nem szeretnék spam.ot gerjeszteni.

Ugyan már -- a válasz nem spam! :)))

> Lehet hogy használható ötleteket adunk.

Lehet... Biztos viszont az, hogy dajátmagunkon kívül mindez a
kutyát sem érdekel...

> Ha a következo bármilen szinü kormány jó ötletekbol merít, lehet hogy
> jobb lesz az eredmény.

Melyik kormány merített eddig az oktatást _végzõk_ ötleteibõl?
Lehet, 41 évemmel (11 éve tanítok) túl fiatal vagyok, de bizony én
ilyenre nem nagyon emlékszem... :)

> Abban azért bízom hogy Pálinkást, bárhogy alakuljon is a váasztás
> elzavarják.

Lehet... De ez nem jelenti feltétlenül, hoyg viszi majd a hóna alatt a
kerettantervet, a szakközépiskolai oktatást összekuszáló
eszement ötletelések halmazát, azt a szokást/gyakorlatot,
miszerint érettségi elõtt két hónappal lehet az érettségi felételeit
módosítani és még sok mindent amit csak a struktúra
magasságából nem lehet reálisan (negatívra!) értékelni... Nem a
személy -- a koncepció és a gyakorlat számít!

> Ö nagyon gondosan ássa a közoktatás sírját, mintha csak felsooktatás
> lenne...

Ez viszont valóban nagy baj!

--
Üdvözlettel: Dorozsmai Károly