tanforum - [Tf] Re:konzervativ vagyok

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Re:konzervativ vagyok

  • From: Morvai Tibor <gtbmor AT gold.uni-miskolc.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Re:konzervativ vagyok
  • Date: Tue Jul 24 19:36:00 2001

Kedves Lista!

Fodor Zsolt irta (eleg regen, de szabadsagon voltam).

>(Termeszettudomanyos vonal!) Annak idejen (1987 es 1992 kozott)
>kb. fele reszben docensek vezettek meg a gyakorlatokat is. a
>"legalsobb" reteg a tanarseged volt. Mar ot evvel ezelott is voltak
>szep szammal gyakorlatvezetok a felsobb evfolyamosok kozott.

Elmondanam a velemenyemet.

1968-ban kezdtem az egyetemet Miskolcon, 1973-ban fejeztem be.

Mikor en jartam ide akkor majdnem minden targyhoz tartozott
gyakorlat. Az eloadasokat tobbnyire docensek es professzorok
tartottak, a gyakorlatokat a teljes spektrum tartotta, tanarsegedtol
professzorig. (Mi mindig irigyeltuk egyebkent azokat a tankoroket
ahol pl. az 500 fos evfolyamoknak eloado professzor vagy docens
vezette a gyakorlatait).

Mi sem jartunk nagyon rosszul, nagyon sok adjunktus es docens
gyakvezerem volt, ha szabad a regi terminologoiat eloszednem.
Volt nehany tanarseged is.
Nekunk meg kotelezo volt eloadasra is jarni, un. katalogusokkal
ellenoriztek alkalomszeruen a jelenletet.
A gyakorlatokrol nem is beszelek, voltunk 15-20-an a teremben, rogton
feltunt ha az ember kihagy 1-2 orat.
Ez a szokas nagyjabol megmaradt az 1995 nyari Bokros promramig.
Akkor a felsooktatasbol jelentos szamban kuldtek el oktatokat es
dolgozokat is.
Hallomasbol tudom, hogy ez oda vezetett, hogy a gyakorlatok egyreszet
vagy eltoroltek, vagy atszerveztek valamilyen modon, nem igazan a
nagyobb hatekonysag iranyaba. Pl. tobb tanulokort bevittek egy eloadoba
es valaki peldakat oldott meg a tablan.

Ehhez jott az eloadasok latogatasanak liberalizalasa, mas szoval
fellazult az eloadasra jarasi gyakorlat. Magyarul egyes egyetemeken
az eloadasra valo jaras nem kotelezo. Segyen, de pontosan nem
tudom nalunk mi van eloirva, de azt hiszem nem kotelezo.

A felsobb evfolyamosok helyenkent belefolytak az oktatasba, mint
demonstratorok tartottak es talan ma is tartanak gyakorlatokat.
Ez egy eleg regi gyakorlat, talan mar az otvenes evekben is
letezett. Nekem volt tobb rektorom, ma mar nyugdijasok akik
valamikor demonstratorkent kezdtek az oktatast.
Tehat vannak felsoevesek az oktatasban, ok a demonstratorok.
Az ilyen oktatas hatekonysagat nem minositenem, demonstratora
valogatja. De ha belegondolunk, hogy tanszekek szoktak
demonstratori helyeket kapni es azt uresen hagyni nem
igazan vetett jo fenyt egy tanszekre lehettek anomaliak
is ezen a teren. Mondjuk olyan hallgato lett demonstrator
aki nem oda valo volt.

>Nemreg hallottam egy - egyebkent igen kivalo - volt tanitvanyomrol,
>ki masodeves letere vezet gyakorlatot elso eveseknek (valahol a
>BME-n alapozo matematikai targybol). Termeszetesen nem vonom
>ketsegbe az ilyen hallgatok tudasat, azonban ketlem, hogy ok
>ennyi ido alatt kelloen atlatnak a temat. Azt hiszem korrepetitornak
>vagy hogy is nevezik? tutornak? kivaloak lennenek, de ez nem

Tehat ok a demonstratorok.

Reszt vesznek azonkivul az oktatasban (a gyakorlatok vezetesben) a
doktoranduszok is akik mar vegeztek (vegzes utan 3 evig van doktoranduszi
statuszuk) es tudomanyos munkat vegeznek a tanszeken vagy kutato helyeken.
Allitolag ok egy nyugati gyakorlatot valositanak meg ahol az a szokas,
hogy van egy professzor, 1-2 docens es egy csomo doktorandusz.
Az utobbiak foglalkoznak kozvetlenul a hallgatokkal, gondolom
gyakorlatokon es a laboratoriumokban.
Allitolag a cel itt nalunk is idovel a ilyen struktura kialakitasa.
Szerencsere meg ma van eleg sok adjunktus, docens es tanarseged is.

>ugyanaz. Annak idejen mi eppen gyakorlatokon tanultuk a
>legtobbet. Ma meg? Eloadasra alig jarnak, ... a gyakorlatokat pedig
>sokszor olyanok vezetik, akik maguk is hallgatok.

Egy adjunktus vagy docens azert eltolt a szakmaban
nehany evet mikozben konferenciakra jar, kutato munkat vegez,
disszertaciot ir, publikal. Ehhez kepest egy demonstrator vagy
doktorandusz ismeretei lenyegesen kevesebbek, es errol o nem tehet,
ez magabol a helyzetbol adodik.
A kerdesre vissazterve:

>Mi lesz ebbol? Jo tudas lesz ebbol?

Gondolom mindenki el tudja donteni mi lesz ebbol.

Udvozlettel:

Morvai Tibor

  • [Tf] Re:konzervativ vagyok, Morvai Tibor, 07/24/2001