tanforum - [Tf] Kornyei kijelentesei (hosszu)

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Kornyei kijelentesei (hosszu)

  • From: "Fodor Zsolt" <Fodor AT gyakg.u-szeged.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Kornyei kijelentesei (hosszu)
  • Date: Wed Jul 12 17:22:03 2000

Tisztelt Kollegak!

Kedvcsinalo idezet a level vegerol:
---- idezet kezdete
el kell felejteni azt a teves szemleletet, hogy osszefugges lenne az
osztalyletszam es a tudasszint kozott
---- idezet vege

Szegeden, a Pedagogiai Nyari Egyetemen az elso napon Kornyei
ur is beszelt. Magam csak az ujsagbol ertesultem az
elhangzottakrol, s hogy az indulat ne ragadjon el, mindenki maga
itelhessen, feltettem a webre a teljes cikket. (Sajnos a
Delmagyarorszag friss szama nem erheto el az interneten, ezert
valasztottam ezt a megoldast, amely lehet, hogy nem a
legszabalyosabb.)

A cim:
http://www.geocities.com/geffgt/dogma.html

Az ujsagban egyebkent "A dogmak vegorai" cimmel jelent meg a
cikk.

A lenyeges reszeket beidezem, hatha van, aki nem eri el a webet.

Minden idezetet Kornyei ur szajaba ad az ujsag:
------ idezet kezdete
a kozoktatast eddig jellemezo gyakorlat, a minel tobb tudas
atadasa helyett a piackepes ismeretek tovabbitasara helyezte a
hangsulyt. Maga is elismerte, hogy ma meg senki sincs teljesen
tisztaban azzal, mit takar pontosan ez utobbi fogalom, hiszen
evtizedek mulva derul ki, milyen kepessegek es ismeretek
bizonyulnak versenykepesnek
----- idezet vege

Jo, rendben. (Bar ezert lehet, hogy ezert a megjegyzesert ismet
megronak a kollegak.)

----- idezet kezdodik
El kell felejteni azt a tanari fejekben elo dogmat, hogy a
kozepiskola az egyetemre keszit fel ...
Ha valaki erre azt mondja, hogy: igy a tanulok nem felelnek meg a
felveteli kovetelmenyeknek, azt valaszolom, hogy akkor majd ez
utobbit kell a kozepiskolai tudasszinthez igazitani
---- idezet vege

Hat en meg azt mondom erre, igen csak furcsa kijelentes. Hogy
merje barki is felvallalni, hogy kevesebbet tanit meg, amig az
egyetemek nem deklaraljak, hogy kevesebbel is megelegszenek!
Ha valamit nem tanit meg a tanar es kerdezik, a diak mehet
barhova panaszkodni, ugysem hallgatjak meg!

----- idezet kezdete
mig a kozoktatas tamogatasanak a GDP-hez viszonyitott
aranyaban nincs kulonbseg hazank es a nyugat-europai orszagok
kozott, addig a magyar pedagogusok a nemzeti ossztermekhez
viszonyitva fele annyit keresnek, mint francia es nemet kollegaik
----- idezet vege

Ezen meg miert csodalkozik? Az iskola fenntartasa, az energia,
szoval a beren kivul sok mas tenyezo allitolag vilagpiaci aron
fizetendo meg. Persze, hogy kevesebb jut a tanarra.

----- idezet kezdete
a rendszervaltas kezdeten... Csokkentettek a kotelezo oraszamot
es az egy osztalyba jaro gyerekek szamat
----- idezet vege

Lehet, hogy igy van, en pont utana kezdtem tanitani, de nemigen
emlekeznek ilyesmire a szuleim sem. (Ok meg akkoriban hagytak
abba.) Kerdem a tanult kollegakat, jol emlekszik-e Kornyei ur?

---- idezet kezdete
52 OECD-orszagra kiterjedo felmeres szerint nalunk jut a
legkevesebb, tizenegy diak egy tanarra
---- idezet vege

Biztosan igy van?

---- idezet kezdete
el kell felejteni azt a teves szemleletet, hogy osszefugges lenne az
osztalyletszam es a tudasszint kozott
---- idezet vege

Felfordul az ember gyomra! Inkabb nem idezem, mit mondtam,
amikor ezt olvastam, s nem idezem szuleimet sem. Kornyei urat
szivesen kihivnam egy versenyre. O valaszt nekem egy osztalyt
egy evfolyamrol, en tanitom oket, O pedig tanitja a tobbit egy evig.
Aztan osszevetjuk az eredmenyt. Sajnos feltem a gyerekeket,
_en_ nem mernek veluk kiserletezni.

Erzeseimet leginkabb ugy tudom osszesuriteni, hogy ha Petofi ma
elne, mit torodne o a kiralyokkal, van annal sokkal jobb tema is!

Tisztelettel: Fodor Zsolt

----
Fodor Zsolt # Szeged # JATE Sagvari Endre Gyakorlo Gimnazium
MhTel: (62)544-000/3371 # Level: 6701 Szeged Pf. 580.