Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Bekescsaba

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Bekescsaba


Chronological Thread 
  • From: Szalay S�ndor <szalay.sandor AT ntk.hu>
  • To: "'tanforum AT lists.kfki.hu'" <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Bekescsaba
  • Date: Mon Nov 22 12:00:53 1999
  • Organization: Nemzeti Tanknyvkiad Rt.
  • Return-receipt-to: Szalay S�ndor <szalay.sandor AT ntk.hu>

Mindenkinek!

Miutan szo volt a lista az informatika kerettantervekrol, gondolom nem
erdektelen ha idemasolom a bekescsabai konferencian elfogadott allasfoglalast.
Elnezest az ekezetekert.
Szalay Sándor
(: +36309319859

Állásfoglalás
Az elsősorban informatika-számítástechnika tanárok részvételével megrendezett
INF.O.ÉRA országos tanácskozás résztvevői a készülő kerettantervek
informatika
részével kapcsolatban az alábbi állásfoglalást fogalmazzák meg.
A tanácskozás résztvevői nem látják biztosítottnak többéves felvilágosító,
fejlesztő tevékenységük ellenére sem, hogy az informatika a közoktatás állami
tantervben megfogalmazott, törvényesen, kellő óraszámban is elismert
műveltséganyaga legyen. A kerettantervek munkálatainak alakulását az
országunk
oktatásügyével szemben támasztott elvárásokkal ellentétesnek ítéljük, mert
többek között ellentmond az országunk által az EU-csatlakozás kapcsán
megfogalmazott informatikai elképzeléseknek.
Az informatika iskolai oktatásának szerepét, jelentőségét támasztja alá, hogy:
* a jövő feladatainak ellátása már nem képzelhető el az informatikai eszközök
használata nélkül, továbbá az EU-hoz való csatlakozás szükséglete, hogy
valamennyi magyar ember partnereivel egyenrangú eséllyel rendelkezzen az
információtechnológia terén is;
* az informatikaoktatás tartalma és formai kerete a közoktatás fejlesztésével
párhuzamosan - azt segítve - szerves fejlődés eredményeként, demokratikusan
alakult ki, továbbá megítélésünk szerint mással nem pótolható eszköze a
gondolkodási készségek fejlesztésének. A most használatos helyi tantervek
óraszámai a tantestületek megegyezése alapján jöttek létre. A továbbiakban
sem
bízhatjuk a véletlenre a gyerekek informatikai kultúrájának a kialakulását,
ha
az iskolának meghatározó szerepet tulajdonítunk a felnövekvő polgárság
illetékességének kialakításában;
* a szülők részéről az iskolára nehezedő - az informatikai ismeretek
megszerzését a legfontosabbak közé helyező - nyomás ellensúlyozása nem törté
nhet az üzleti vállalkozásoknak még nagyobb arányban történő átadással, mert
az
jelentősen szűkíti az alapismeretekhez történő hozzájutásban részesülők körét;
* a felsőfokú tanulmányok folytatásának - a hallgatók és tanárok számára 4-5
év
óta - természetes velejárója a számítógép-használat és annak segítségével
történő ismeretszerzés.
* a munka világában való elhelyezkedés esélyeit növeli az informatikai
ismeretekkel való rendelkezés. (A munkanélküliek átképzésére fordítandó
állami
kiadások csökkenthetőek az egységes iskolai képzéssel.);
* állampolgárok esélyegyenlőségét biztosítja a korszerű ismeretszerzés
módjainak ismerete. A korszerű, szaktudományos ismeret közvetítésének
természetes közege az iskola, ezért ott meg kell lennie a mindenki számára
hozzáférhető feltételeknek a tanuláshoz, a tehetséggondozás (szaktárgyi
versenyek) megszervezése is az iskolához kötődik.
Az informatika kerettantervek kialakításához az alábbiak figyelembe vétele
elengedhetetlen:
* az iskola adjon lehetőséget arra, hogy minél kisebb korban kezdődhessen az
informatikai szemlélet kialakítása, amely a gondolkodás fejlesztésének fontos
eszköze;
* a tantervi kiigazítás után is maradjon tantárgy, mert csak így érhető el,
hogy valamennyi tanuló számítógépet használhasson;
* maradjon meg a tantárgyon belül a könyvtárismeret és a számítástechnika;
* a tantárgyi oktatás/gyakorlat 7-10. évfolyamokon mindenképpen legyen
kötelező, optimális esetben heti 2-2 órában, de legalább heti 1,5-1,5 órában
évfolyamonként. (Az 1-4. évfolyamokon a moduláris oktatást, melynek órakerete
legalább évfolyamonként 8 óra, úgy tartjuk megvalósíthatónak, hogy az egyes
évfolyamok ismeretanyagát valamely tantárgyhoz rögzítse a tanterv. Az 5-6.
évfolyamokon - a fokozatosság elve alapján, akár a szabadon felhasználható
órakeret terhére is - célszerűnek tartjuk legalább heti 1-1 óra biztosítását.
Az ismeretek szinten tartása, illetve az önálló ismeretszerzés lehetőségének
biztosítása érdekében 11-12. évfolyamokon is szükséges a tanulóknak önálló
gépidőt biztosítani.);
* az oktatási-nevelési folyamat szabályozása a minőségbiztosítás ismérvei
szerint történjen;
* a kimenet szabályozása a vizsgarendszer bevezetésével történjen. A
tudásmérést a 8. évfolyam végén, valamint a középiskola utolsó évfolyamán
(érettségi) kelljen megtartani;
* a különböző évfolyamokon - a szabadon felhasználható órakeret terhére -
legyen lehetőség a nem kötelező oktatás megszervezésére a felzárkóztatás,
tehetséggondozás feladatainak elvégzésére.
A mindenki számára tanítandó tartalom korszerűsítésre szorul a NAT-ban
megfogalmazottakhoz képest:
* a kommunikáció gyakorlásának feladataival, a kommunikációs szokások
kialakításával. (Pl.: közlési módok, erkölcsi kérdések, levelezési
ismeretek.);
* a multimédiás alapismeretek (pl.: bemutató anyag készítése, eszközkezelés)
gyakoroltatásával;
* a helyi és távoli adatbázisokban való keresés szabályainak megismerésével;
* a nagy értékű gépek, a jogtiszta szoftverek használatára való neveléssel,
ezzel összefüggésben a gazdaságos, takarékos munkavégzés minőségi ismérveinek
megismerésére fordított figyelemmel;
* az alap- és emeltszintű, valamint a szakmai követelmények (pl.: OKJ, ECDL
és
a közismereti - általános iskolai, gimnáziumi, szakközépiskolai, szakiskolai
egyaránt - tananyag) összehangolásával.
Nincs itt az ideje annak, hogy a számítógép-használatot megalapozó
ismereteket
a többi tantárgy keretein belül oktassuk, mert
* nincs meg a fedezete az iskolai tantermek megfelelő taneszközzel történő
felszerelésének, továbbá a pedagógusok továbbképzésében elért eredmények
ellenére sem adottak a személyi feltételek ehhez;
* sérül a szaktudományos szemlélet kialakulása.
A tanácskozást szervező társadalmi szervezetek - a tagságukban felhalmozódott
szakmai tudás és ismeretek alapján - felajánlják közreműködésüket és elvárják
a
velük történő együttműködést a felsoroltak megvalósítása érdekében.
Békéscsaba, 1999. november 20.
Dr. Juhász István Szalay Sándor
INF.O.PLUS Alapítvány Informatika-Számítástechnika Tanárok
Egyesülete
Dancsó Tünde Dr. Harangozó Éva Dr. Zsakó László
NJSzT Logo Szakosztály NJSzT Közoktatási Szakosztály NJSzT
Tehetséggondozási
Szakosztály






  • Bekescsaba, Szalay Sndor, 11/22/1999

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page