Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - TTE a kerettantervekrol

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

TTE a kerettantervekrol


Chronological Thread 
  • From: "Miklósi László" <ttegy AT mail.c3.hu>
  • To: "tanforum" <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: TTE a kerettantervekrol
  • Date: Wed Oct 6 10:09:42 1999

A kerettanterv vitaban erdekes lehet egy szakmai szervezet allasfoglalasa.
Az alabbiakban kozreadom a Tortenelemtanarok Egylete velemenyet

------------------------------------------
Miklosi Laszlo
Történelemtanárok Egylete
ttegy AT mail.c3.hu
http://www.tte.szemtanu.hu


* * *



A Tortenelemtanarok Egylete Bizottmanyanak velemenye
az Oktatasi Miniszterium
"Kerettantervek" cimu vitaanyagarol


1. Helyesnek es szuksegesnek tartjuk, hogy a Tarca az iskolak es a szakmai
szervezetek velemenyet kikerje az oktatas fontos kerdeseirol, jelen esetben
a kerettanterv szabalyozasi terverol. Ugyanakkor meg kell jegyeznunk, hogy
erdemi velemenynyilvanitasra ez alkalommal sem volt lehetosegunk: Miniszter
ur velemenyezesre felkero (1999. szeptember 8-an kelt) levelet 1999.
szeptember 17-en kaptuk meg. A rendelkezesre allo ido (13 nap) ? orszagos
konferenciara keszulo egyesuletunknek ? a testuleti velemeny kialakitasat
is szinte lehetetlenne tette; az iskolak, kollegaink velemenyenek
osszegyujtese ennyi ido alatt termeszetesen nem valosithato meg. (Az ilyen
sulyu kerdeseknel a szakmai szervezetek szamara az egyeztetesre lehetoleg
5-6 hetet, de legalabb egy honapot kellene biztositani.)
Sajnalattal kell megallapitanunk, hogy a velemenyek osszegyujtesenek ez a
modja kovetkezetes folytatasa a Tarca eddig is kovetett gyakorlatanak. A
kerettantervek kidolgozasaval kapcsolatos legfobb problema eppen a rovid
hatarido. Ezaltal a kerettantervek elkesziteseben reszt vevo szakemberek
legjobb szandeka ellenere is kerdeses: lehetseges-e az adott korulmenyek
kozott szakmailag korrekt, kierlelt, idotallo anyag keszitese. A kozoktatas
alapveto erdeke a stabil, mukodokepes szabalyozorendszer kialakitasa,
mukodtetese. Eppen ezert lenne sajnalatos, ha a feszes hatarido es a
szakmai kozmegegyezes hianya miatt nehany evvel a kerettantervek bevezetese
utan ujabb szabalyozasi reform valna majd szuksegesse.
Elhibazottnak tartjuk, hogy az oktatasi kormanyzat - a velemenyek formalis
kikerese ellenere - nem torekszik szeleskoru szakmai konszenzuson nyugvo
tartalmi koncepcio kialakitasara. Ehhez ugyanis tenyleges egyeztetesekre,
nyilvanos vitakra, konferenciakra lenne szukseg. (Ezzel ellentetben mar a
szakmai szervezetek, iskolak biralatanak ismerete, ezek osszegzese elott
kezdodik el a bizottsagokban a tartalmi munkavegzes. Igy a velemenykeres
csupan alapvetoen formalis jellegu lehet; a beerkezett velemenyek csak
kisebb mertekben modosithatnak a meglevo elkepzeleseken.) Pedig a valos
egyeztetesek, a kozmegegyezes elofeltetele lenne a kozoktatas tartalmi
stabilitasa megteremtesenek. A NAT minden ? altalunk korabban ismetelten
szova tett ? hibaja ellenere le kell szogeznunk, hogy azt sokeves,
tomegeket megmozgato szakmai es politikai vita elozte meg, mig a jelenleg
alakulo szabalyozasi modell, illetve az ahhoz kapcsolodo tartalmi dontesek
tenyleges szakmai legitimaciojara nem is torekszik a Tarca. Az utobbi tiz
evben a kozoktatas kartyalappa valt a "politikai kaszino hazardoreinek"
kezeben. Ennek a helyzetnek a jelenlegi es jovobeni fenntartasaert a
felelosseg legnagyobb resze az oktataspolitika mai iranyitoit terheli.
2. A vitaanyag elsosorban nem szakmai, hanem oktataspolitikai jellegu
dokumentum. Mint ilyen, onmagaban koherens alkotas. Mindenkinek iger
valamit, ezaltal barki kiolvashatja belole a szamara kedvezo olvasatot.
Kerdeses azonban, hogy a gyakorlatban az igeretek milyen kore valosulhat
meg.
Jelenleg az alapveto ? egyes tantargyakra vonatkozo - szakmai tartalmi
elemek ismerete nelkul nehez korrekt, megalapozott velemenyt adni a
koncepciorol.
3. Azt, hogy valojaban mi tortenik az iskolaban, nem csupan a
kerettantervek hatarozzak meg, hanem a kerettantervek, a vizsgak
(alapmuveltsegi vizsga, erettsegi, a kozepiskolai es felsooktatasi
felvetelik), a pedagoguskepzes es -tovabbkepzes, valamint a tankonyvek
egyuttesen. Sajnalatos, hogy e meghatarozo tenyezok egysegben kezelesere,
egyuttes reformjara nem tortenik utalas a szovegben.
Ez alkalommal is megismeteljuk velemenyunket: egyetertunk Pokorni Zoltan
oktatasi miniszter ur beiktatasakor a parlament oktatasi bizottsagaban
elhangzott allaspontjaval, miszerint a helyes sorrend: strategia - torveny
- NAT (lett volna). Amennyiben elkeszult volna az OM kozoktatasi
strategiaja, vilagosan lathatoak lennenek, melyek az ezredfordulo
Magyarorszagan a tartalmi fejlesztes kulcskerdesei, es hogy ennek
megvalositasa erdekeben milyen lepesekre van szukseg. Jelenleg azonban ? a
koncepcio hianya miatt ? jogosnak tunik az aggodalom, hogy a kerettantervek
a fennallo helyzet konzervalasat szolgaljak majd. Valtoztatni, modernizalni
ugyanis csak koncepcio birtokaban, nyilvanos szakmai vitak nyoman, a
szakmai korok aktiv tamogatasa mellett lehet.
A TTE tizeves fennallasa soran mindig kiallt a tartalmi korszerusites
gondolata mellett. Most is ezt tesszuk. Kerulendonek tartjuk a kerettanterv
tulzott "puhitasat" ez esetben ugyanis valojaban a tankonyvi szovegek
szabalyoznak. Ennel csak az a rosszabb, ha a kemeny szabalyozok meg elo is
irjak azt, ami a tankonyvekben van, s igy vegso soron a tankonyvkiado
vallalkozasok uzleti szempontjai donthetik el, hogy mit tanitanak a magyar
iskolakban.
Az un. uj tartalmak modulszeru megjelenitesevel az elozo kormanyzat sem
tudott valojaban mit kezdeni (pl.: tanc, media). Az OM megoldani veli a
problemat, valojaban azonban tovabbra is "mostohagyerekkent" kezeli ezeket
a hagyomanyos tantargyak mellett. (Megjegyezzuk:
a tervezetben az emberismeret nem szerepel a korabbi muveltsegi
reszteruletek kozul!)
4. A kerettantervek keszitesenek alapelvei kozul nemelyik (az elso harom)
alapelv egyertelmuen nem ertelmezheto. Szamos olvasatuk lehetseges. A
tovabbi alapelvekkel kapcsolatban (pl.: relevanciaelv) gondot okoz
szamunkra, hogy nem latjuk a megvalositas garanciait.
A jelenleg ervenyesulo tartalmak ? es kulonosen igy van ez a
tortenelemtanitas eseteben ? sajnos igen nagy mertekben allnak tavol az itt
kifejtett gondolattol. Az integritas elve, a differencialtsag elve, a
tantargykozi kapcsolatok erositesenek elve, a kepesseg es tudas
relevanciajanak elve ervenyesithetosegehez is szukseg lenne a korabban
reszletezett szakmai egyeztetesekre, kozmegegyezesre. Ennek hianyaban
ketsegeink vannak az - egyebirant rokonszenves - elvek megvalosithatosagat
illetoen.
5. Az anyag leginkabb kidolgozott reszet az orakeretek alkotjak. Tudjuk,
szinte lehetetlen ugy szabalyozni e kerdeskort, hogy valamennyi fel
megelegedesere szolgaljon. Azt tartjuk, a jelenlegi javaslatban nehany
szempont nem kelloen vegiggondolt:
Az Oktatasi Miniszterium altal keszittetett NAT-felmeres egyik fo
megallapitasa szerint
a NAT nagy vesztese az oraszamok szempontjabol a tortenelemtanitas.
Valtoztat-e ezen
a tervezett dokumentum? Az altalanos iskolakban 2-2 orat ad, amig a
hagyomanyos
tananyagbeosztas szerint 8. evfolyamon heti 3 ora volt.
Gyakran emlitik: az eddiginel nagyobb hangsulyt kell kapnia a
humanmuveltseg erositesenek, a nevelesnek. Ezt szolgalnak a javasolt
oraszamok?
A tortenelemtanitas mellett jelentos uj ismeretanyag tanitasara is szukseg
van (pl. jelenismeret). Erre nem ad elegendo idot a javaslat, ezaltal
amennyiben komolyan vesszuk ezek tanitasat, az adott orakeretben a
jelenleginel is kevesebb ido jut a tortenelemre.
6. Soha nem gondoltuk azt, hogy a NAT szakmai szempontbol vitan felul
allna, megis megutkozve olvastuk az anyagban a kovetkezoket: "A NAT-ban
rogzitett ismeretanyagokat massal csak rendkivul indokolt esetben celszeru
felcserelni." Nehezen tudjuk ertelmezni az idezett mondatot. Ha netan azt
kell ezen erteni, hogy a kormanyzat "a NAT-ban rogzitett ismeretanyagokat"
helyenkent massal akarja felcserelni, akkor ez kizarolag a NAT reviziojaval
lenne lehetseges, hiszen szembeszokoen jogszerutlen lenne, ha a
kerettantervek irnak felul
a NAT-ot.
1999. szeptember 30.

A TTE Bizottmanya








Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page