tanforum - Re: számszomszéd

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: számszomszéd

  • From: "Va'las Pe'ter" <turtle AT alarmix.net>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: számszomszéd
  • Date: Sat May 22 13:26:45 1999

T. jelenlevok!

Mindenekelott teljes mertekben csatlakozom Koncz Endre velemenyehez,
es csak azt irom le, ami az o leveleben nem szerepel.
Gimnaziumi matematikatanarkent termeszetesen ovatosan kell
fogalmaznom, hiszen az also tagozatban nem tudomanyt tanitanak, es masok
a szempontok, de suletlensegeket ott sem szabad mondani, es az sem baj,
ha engedjuk a gyereket (ad absurdum a pedagogust :-)) gondolkodni.

Túri Ildikó wrote:
(Legkozelebb, ha lehet, ekezet nelkul...)

> Ma nagyon kellemetlen helyzetbe kerültem. A másodikosaimmal
> matematikából ma íratta meg az év végi felmérőt az ig. helyettesünk.
Ez mit jelent? Nelkuled? En is kerultem mar olyan helyzetbe, hogy
olyan dolgozatot irattak az osztalyommal, amit nemhogy nem lattam,
mielott megirtak volna, de meg sem kerdeztek sem az osszeallitasrol, sem
a javitasi utmutatorol. El is jottem onnan - nemcsak ezert. Helyesnek
tartom, ha a tanart/tanitot bevonjak a dolgozat osszeallitasaba. Hiszen
mindig vannak olyan dolgok, amiket az egyik ember igy tanit, a masik
ugy, es ennek nem ihatjak meg a levet a gyerekek. Gimnazistaknal kulon
gondot forditok ra, hogy tudjak a diakok, mi az en szemelyes elvarasom,
mi az altalanos kovetelmeny, mi az a szohasznalat, jeloles, amivel
mashol esetleg mashogyan fognak talalkozni, mire figyeljenek az
erettseginel, felvetelinel, ahol esetleg mas (is) javitja vagy biralja a
dolgozatukat. Alsos gyerekeket, akik sza'ma'ra a felnott altal kimondott
szabaly szent, ilyesminek nem kellene kitenni. Ha a tanitoban nem biznak
meg a fonokei, nem hiszik, hogy egyedul vagy az evfolyamon tanito
kollegaival egyuttmukodve meg tud iratni egy objektiv felmerest, akkor
hogy bizzak ra az osztaly tanitasat egesz evben? Netan a felmero
kiosztasakor azt mondjak a gyereknek, hogy amit a sajat tanitojatol
tanult, az hulyeseg? Hova vezet ez? Mar csak az o erdekukben, es a
sajatotokban is alljatok ki az ilyen dolgozatok ellen.

> Többek között volt egy olyan feladat,amelyben a 20 kisebb és nagyobb
> szomszédait kellett leírni.A gyermekeim természetesen leírták a
> 10-et és a 30-at. Főnököm - legnagyobb meglepetésemre közölte,
> hogy a helyes itt a 20! és a 30.Mondott még néhány szabályt,
> amit eddig én még sohasem hallottam:
Ezek szerint a 20 nemcsak kisebb es/vagy nagyobb onmaganal (ahogy
erre Koncz Endre is utalt), hanem raadasul szomszedja is maganak? Az
igazgatohelyettesed is szomszedja sajat maganak, es o lakik a mellette
levo lakasban is? Szerintem az o valasza egyszeruen _ertelmetlen_.
(Irasd fel ot is erre a listara, szivesen elvitatkozom vele.)
> " A két számszodszéd különbsége nem lehet több 10-nél."
????????????
Es azonkivul, hogy az egeszet nem ertem, kulon nem ertem, hogy mi a
kulonbseg a 10 es a 30 kozott ebbol a szempontbol. Hogy a 20 helyes
volna, azt visszakezbol tagadom, de ha a fonokod azt allitja erre a
szabalyra hivatkozva, hogy a 10 nem jo, es a 30 igen, akkor meg sajat
magaval sem ert egyet, es a sajat szavainak jelentesevel sincs
tisztaban. (Ami, ha minden ugy volt, ahogy leirtad, amugy is valoszinu.)
> " Mikor kimondok egy számot, mindig kimondom a kisebbik
> szomszédját is."
Szerintem hogy o mit csinal, az az o maganugye. :-) Egyebkent
felhomalyosithatod, hogy ha neki ez a hobbija, akkor vegyen egy jo nagy
pohar vizet, es induljon gyakorolni, de elotte bucsuzzon el az osszes
rokonatol es uzletfeletol. Ui. amikor kimondott egy szamot, es kimondja
annak a kisebbik szomszedjat, akkor egy masik szamot mond ki, amire
ugyanez a szabaly vonatkozik, tehat -- a sajat szabalya szerint! --
onnantol fogva orok eleteben csak szamokat fog mondani csokkeno
sorrendben. Lehet, hogy nem erre gondolt, de ezt mondta! A
gimnazistakkal 4 evig kuzdok, hogy megertsek: a szavainknak _jelentesuk_
is van (ez a fo oka, amiert hasznaljuk oket :-)), es beszed kozben
kotelessegunk gondolkodni; szerintem ez egy diplomas pedagogustol is
elvarhato, meg ha eppen igazgatohelyettes is. Kulonosen, ha
matematikarol van szo, aminek - ez az en szakmai velemenyem - a szabatos
gondolkodasra neveles a legfobb pedagogiai celja.
Mas szempontbol vizsgalva ezt a remekbe szabott mondast (fel is irom
a gyujtemenyembe): nem vagyok ugyan Freud Zsiga, es ovakodnek attol,
hogy ismeretlenul analizaljam a fonokodet, de en mindig ovakodni szoktam
az olyan emberektol, akik a szabalyokat egyes szam elso szemelyben adjak
elo. Ezt gondolom: "Lehet, hogy te igy csinalod, de en nem, es amit te
csinalsz, az engem semmire nem kotelez." O" sem allitotta, hogy ez egy
szabaly, csak elmeselte neked, hogy o" mit szokott csinalni a szamok
kimondasakor. Ha nem a fonokod lenne, talan azt felelned ra: Na es? De
ezzel a mentalitassal mire lehet embereket nevelni? Gondolkodasra igen
nehezen, legfeljebb szabalyok esz nelkuli bemagolasara es kovetesere. Ez
pedig talan meg az alsoban sem minden aron valo kovetelmeny, habar
tudom, hogy ott meg nagyobb a szabalykovetes es kisebb az onallo
gondolkodas szerepe. De o a kollegajaval beszelt igy! Menekulj a
kozelebol, ha teheted...

> Segítsetek nekem, hogy éntanítottam-e rosszul -12 évig-,
> vagy most mi van!

Ahogy nagyapam mondta a halalos agyan: ez van.

Egyebkent azt uzenem a fonokodnek, hogy -- Koncz Endre leirta, miert
-- kilencedik eve tanito gimnaziumi matematikatanarkent en ezt a kerdest
vagy visszaadnam hianypotlasra :-) mint ertelmezhetetlent, vagy irnek
rola egy feloldalas esszet, hogy a valaszom korrekt legyen. Semmikeppen
sem valaszolnek 2 darab szammal, az erre a kerdesre csak rossz lehet.

Va'las Pe'ter (Pe'ter Va'las for non-Hungarian speakers)
mailto:turtle AT alarmix.net
(E'kezetes leveleket is tudok olvasni.)
http://www.alarmix.net/freeweb/turtle

  • számszomszéd, Túri Ildikó, 05/22/1999
    • Re: számszomszéd, Va'las Pe'ter, 05/22/1999