Sympa Menu

fiztan - 1348. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1348. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1348. level
  • Date: Sun, 21 Feb 2021 16:26:43 +0100

1348. levél

*1. **Aktuális*

· *február 22-én (hétfőn) 19 órától: Életút a nanotudományokhoz -
emlékezzünk Gyulai Józsefre!*

Fájó szívvel búcsúztatjuk őt azzal a nagyszerű életrajzi beszélgetéssel,
amely 2017.11.17-én hangzott el a Csodák Palotája „Csopa SZTK - Szeniorok
Tudományos Klubja" sorozatában, "Út a nanotudományokhoz" címmel.
Házigazdája Egyed László fizikus, tudományos újságíró, a Csopa nyugalmazott
vezetője. Az eredeti 1 óra 20 perces beszélgetést vágás nélkül adjuk le,
bármilyen rövidítését értelmetlennek gondoltuk. Emlékezzünk együtt!

Tepliczky István

A közvetítés elérhetősége: http://www.galileowebcast.hu

*2. **Pályázatok, versenyek*

· *Űrhajós kerestetik!*
11 év után az Európai Űrügynökség (ESA) ismét űrhajós válogatást hirdet a
tagállamok között.

2021. március 31. és 2021. május 28. között válik elérhetővé az a hivatalos
online felület, melyen keresztül a jelentkezés benyújtásával egyidejűleg
feltölthetők lesznek a szükséges dokumentumok a potenciális űrhajósjelöltek
számára.

http://huppa.hu/urhajos-kerestetik/

A jelentkezési határidő: 2021. *május 28.*

https://www.esa.int/About_Us/Careers_at_ESA/ESA_Astronaut_Selection/Join_the_new_era_of_exploration_as_an_ESA_astronaut

*3. **Órára:*

· Csillagászati távolságmérés: alapfogalmak és Naprendszer I. (Kiss
László) https://www.youtube.com/watch?v=FrapAaAJTxI

· Tamás Ferenc írt a honlapjára egy használható és jól tanítható
cikket a Marsról, benne a legújabb eredményekről.
https://tferi.hu/naprendszerelemei/mars

· *Szelíd energia füzetek <http://mek.oszk.hu/11500/11544/11544.pdf>
*(Az
első hármat nem találtam: 1: Kazánteszt, 2: Hormonszerü anyagok, 3:
Mosóporteszt). Úgy látom, hasznos dolgok, de nem olvastam végig őket.

4. Fűtés – a gazdaságos és ökologikus fűtés alapjai
https://mek.oszk.hu/11500/11543/11543.pdf

5. Energiamérlegek a mezőgazdaságban
http://mek.oszk.hu/12100/12164/12164.pdf

6. Mosógépek-Beszerzés, javítás, tanácsok
http://mek.oszk.hu/12100/12110/12110.pdf

7. Ökolabor hulladékból-25 kísérlettel
https://mek.oszk.hu/11500/11571/11571.pdf

8. Energiamenü –Tudnivalók az energiafogyasztásról
https://mek.oszk.hu/11500/11544/11544.pdf

10. Építsünk tartálykollektort!

https://mek.oszk.hu/11500/11561/11561.pdf

11. *Kísérletek pillepalackkal* http://mek.oszk.hu/11500/11554/11554.pdf

12. Leválni a víz-, a gáz-, a villanyvezetékról 300 eFt-ból
https://mek.oszk.hu/11500/11553/11553.pdf

13. Obszolencia kislexikon- Tervezett elavulás*
https://mek.oszk.hu/17900/17994/17994.pdf
<https://mek.oszk.hu/17900/17994/17994.pdf> *

· Lazításképpen: *Fizikusok macskái.jpg*

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· Sikeresen leszállt a Marson a Perseverance
https://index.hu/techtud/2021/02/18/leszall-az-amerikai-marsjaro/

· *Gyulai József* professzor *úr Ifjan-éretten-éltesen* című
önéletírása olvasható elektronikus formában:
https://mek.oszk.hu/11600/11676/

· *Nagyszerű gyűjtemény!*

http://www.t-es-t.hu/termtud/termtud.htm

· A kiváló *Bolyai sorozat* http://hegegy.web.elte.hu/matek/bolyai/

· Az *SZTE Elektronikus Tananyag Archívumában* nem mind, de nagyon
sok tananyag elérhető külsősök számára is.
https://eta.bibl.u-szeged.hu/view/subjects/

· Sárközy András: Számelmélet c. példatára

http://eta.bibl.u-szeged.hu/90/1/sarkozy_szamelmelet.pdf

*5. **EZ + AZ*

· Bolygójelöltet fotóztak a legközelebbi csillagrendszer, az Alfa
Centauri lakhatósági zónájában

https://www.csillagaszat.hu/hirek/bolygojeloltet-fotoztak-a-legkozelebbi-csillagrendszer-az-alfa-centauri-lakhatosagi-zonajaban/

· Villamos-nagyhatalom volt Budapest
https://24.hu/tudomany/2021/02/20/villamos-budapest-millennium/

2021. február 21. 02. 21. tapodyeva AT gmail.com

  • 1348. level, Moróné Tapody Éva, 02/21/2021

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page