fizinfo - [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kocsor Laura

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kocsor Laura

  • From: Szeminárium koordinátor <sem-admin AT szfki.hu>
  • To: SZFI User <szfkiuser AT szfki.hu>,Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kocsor Laura
  • Date: Thu, 4 Jan 2024 06:00:01 +0100 (CET)

PhD házivédésKocsor LauraHUN-REN Wigner FK SZFILítium-niobát mechanokémiai
reakciói2024. január 9. kedd, 10.00, KFKI Telephely, I. épület 1. emeleti
TanácsteremA kutatás célja olyan ritkaföldfém ionokkal adalékolt kristályok
előállítása, amelyekben kristályonként csak néhány adalékion vagy szomszédos
adalékionpár fordul elő. Ezeket az izolált szórócentrumokat szeretnénk
megfigyelni, rajtuk fényszórási kísérleteket végezni, melyek későbbi
kvantumeffektusok elvén alapuló alkalmazások alapját képezhetik.Ezért doktori
munkám során ritkaföldfém ionokkal adalékolt, 50–100 nm nagyságú
lítium-niobát nanokristályokat állítottam elő. A lítium-niobát nanokristályok
szakirodalmának áttekintése nyomán a nagyenergiájú őrlést választottam ilyen
minta előállítására. Ehhez két, különböző típusú őrlőmalmot is használtam.
Őrlés hatására végbe mehetnek szerkezeti változások is, ami befolyással lehet
az anyag tulajdonságaira, ezért céljaim közt szerepelt az őrölt anyag átfogó
jellemzése. A részecskeméretet dinamikus fényszórás mérésekkel követtem
nyomon és pásztázó elektronmikroszkópos felvételek is készültek egyes
mintákról. Bolygómalomban történő szakaszos nedvesőrléssel, az őrlőgolyók
méretének fokozatos csökkentésével, sikerült keskeny méreteloszlású, 10 nm
átlagos átmérő körüli részecskesokaságot előállítani és az így kapott
szuszpenzió több mint egy évig is stabil maradt. Ez az egyik legkisebb
részecskeméret, amit lítium-niobát őrléssel értek el. A szerkezeti változások
felderítése érdekében por-röntgendiffrakciós, Raman és optikai reflexiós
spektroszkópiai méréseket végeztem. A mérési eredmények alapján
megállapítottam, hogy őrlés hatására az anyag részlegesen redukálódik, ami
lítium-oxid és oxigén távozással, illetve az oxigénkilépés következtében
egyidejű Nb(IV) keletkezéssel jár a rácsban. Az őrlés hatására távozó
lítium-oxid mennyiségét coulometriás sav-bázis titrálással határoztam meg.
Mivel a Li2O vesztés feltehetően a részecskék felületén megy végbe,
tanulmányoztam az összefüggést a minták fajlagos felülete és a mért
lítium-oxid mennyisége között.Végezetül ritkaföldfém ionokkal adalékolt
nanokristályos mintákat is állítottam elő, melyek tesztelése a rezonáns
fényszórási kísérletekben elkezdődött és ezen kívül külföldi együttműködés
keretein belül is alkalmazásra kerültek más területen.&nbsp;Minden érdeklődőt
szívesen látunk! - Everyone is welcome to attend.Nagy Attilasem-admin AT szfki.hu

  • [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kocsor Laura, Szeminárium koordinátor, 01/04/2024