fizinfo - [Fizinfo] Kozmikus órákkal a Világegyetem legnagyobb fekete lyukjai nyomában - Bécsy Bence előadása

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Kozmikus órákkal a Világegyetem legnagyobb fekete lyukjai nyomában - Bécsy Bence előadása

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: Észlelő amatőrcsillagászok fóruma <leonidak AT mcse.hu>, FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Kozmikus órákkal a Világegyetem legnagyobb fekete lyukjai nyomában - Bécsy Bence előadása
  • Date: Thu, 7 Dec 2023 05:06:18 +0100

https://www.facebook.com/events/270050638873415
https://www.galileowebcast.hu/live/live_20231207.html
Élő közvetítésünk december 7-én, csütörtökön 17 órától:

Bécsy Bence (Oregon State University):
A természetben fellelhető gravitációshullám-detektor - avagy kozmikus órákkal a Világegyetem legnagyobb fekete lyukjai nyomában
(ELTE "Atomoktól a csillagokig" előadássorozat)

Gravitációs hullámokat először 2015-ben sikerült észlelnünk az Egyesült Államokbeli LIGO detektorokkal - 100 évvel azután, hogy Albert Einstein megjósolta létezésüket. Ennyi időre volt szükség olyan technológiai fejlettség eléréséhez, hogy ezeket a szuper precíz detektorokat meg tudjuk építeni. Azonban nem feltétlenül kell detektort építenünk, ha gravitációs hullámokat akarunk észlelni. Galaxisunk tele van természetes gravitációshullám-detektorokkal, úgynevezett pulzárokkal. Ezek olyan neutroncsillagok, amelyek akár másodpercenként több százszor is megfordulnak tengelyük körül, és megfigyelésükkel forgásuk nagyon precízen követhető. Olyanok ezek a csillagok tehát, mint kozmikus órák, amelyek egyenletes járását a Tejútrendszeren áthaladó gravitációs hullámok megzavarhatják. A probléma nehézsége azonban nem vész el, csak átalakul: igaz, ez esetben nem kell gravitációshullám-detektort építenünk, azonban évtizedeken át kell követnünk ezeket a pulzárokat, amelyek megfigyeléséhez a világ legnagyobb rádiótávcsöveire van szükség.

Hosszas évtizedek kitartó munkája után, idén jutottunk el oda, hogy már elég adatot gyűjtöttünk ezekről a pulzárokról és észlelni tudtunk velük gravitációs hullámokat. Ezek frekvenciája 11 nagyságrenddel alacsonyabb, mint a LIGO által észlelhető hullámoké - periódusuk néhány év-évtized. Így nem meglepő, hogy forrásaik is egészen mások. Nagy valószínűséggel ezek a Világegyetem legnagyobb fekete lyuk kettősei, amelyek tömege több milliárdszorosa a Napénak. Azonban az sem kizárható, hogy ezek a gravitációs hullámok a Nagy Bumm utáni első másodpercekből származnak, és akár a részecskefizika standard modelljéntúli fizika jelei is lehetnek.

-----

Az előadás helyszíne: az ELTE TTK lágymányosi északi tömbjében (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), az Eötvös teremben (földszint 0.83 terem). A teremhez további bejárati lehetőség: az 1. emelet 1.67-es vagy 1.68-as ajtón. Az előadássorozat honlapja: https://atomcsill.elte.hu

  • [Fizinfo] Kozmikus órákkal a Világegyetem legnagyobb fekete lyukjai nyomában - Bécsy Bence előadása, Tepliczky István, 12/07/2023