fizinfo - Re: [Fizinfo] Krausz Ferenc mondja

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Krausz Ferenc mondja

  • From: Gergely Szöllősi <sszolo AT gmail.com>
  • To: Vásárhelyi Gábor <gabor.vasarhelyi AT ttk.elte.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, Hajdu Csaba <hajdu.csaba AT wigner.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Krausz Ferenc mondja
  • Date: Sat, 7 Oct 2023 10:43:13 +0200

Nekem úgy tűnik az infostrat, szerintem hibás, szerkesztőségi döntése, hogy
ezt a mondatot emeli ki címnek. Ráadásul a teljes kontextussal együtt
jelentősen más a jelentése, inkább az, hogy olyan kísérleti fizikát mint amit
Krausz csinál nem lehet rendesen megfelelő erőforrások nélkül:
"Miért döntött annak idején úgy, hogy Ausztriába, majd Németországba megy
dolgozni, kutatni?

Mert a körülmények Magyarországon annyira mostohák voltak. Ez a fajta
kutatás, mint általában a kísérleti fizika, a legtöbb más területen is
forrásigényes, a lehető legjobb műszerekre van ahhoz szükség, hogy
világszínvonalú kutatást tudjunk végezni. Ezeknek a műszereknek a
beszerzésére annak idején Magyarországon nem voltak meg a források. Olyan
döntés előtt álltam, hogy itt maradok, és legjobb esetben középszinten tudok
kutatást végezni, vagy megragadom a lehetőségét annak, hogy keressek egy
olyan helyet, ahol megvannak a feltételek a világszínvonalú kutatáshoz.
Igazából a kutatásnak csak akkor van értelme, ha megvan a lehetőségünk, az
elszántságunk és az akaratunk is arra, hogy világszínvonalon tegyük.

A középszerű kutatásnak nem sok értelme van."

Miért nem az alábbiból emelt ki a címbe a szerkesztőség?

"A Nobel-díjhoz vezető út úgy kezdődött, hogy az általános iskolában volt egy
egészen kimagasló képességű fizikatanárom, Kiss tanár úr, aki vasszigorral
tartott rendet az osztályban, és egészen lenyűgöző órákat tartott
kísérletekkel, úgyhogy többé-kevésbé ott dőlt el, hogy én fizikus leszek. Ez
az elhatározás aztán tovább szilárdult bennem a középiskolai tanulmányok
során, Láng Hugó tanár úrhoz, a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium
matematikatanárához jártam be Mórról hetente egyszer külön
matematikafoglalkozásra, az valami fantasztikus volt, miközben a móri
Táncsics Mihály Gimnáziumban végeztem a tanulmányaimat, szintén nagyszerű
tanárokkal. Abban a fantasztikus szerencsében volt részem, hogy így a
középiskolai tanulmányaim végére közvetlen kapcsolatba kerülhettem talán
minden idők egyik legnagyobb magyarországi középiskolai fizikatanárával,
Vermes Miklós tanár úrral, akivel intenzív levelezést is folytattunk."