fizinfo - [Fizinfo] Ismételt meghívó: Fizikatörténeti könyvbemutató, utána Nobel-díjas előadás április 19-én az Akadémián

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Ismételt meghívó: Fizikatörténeti könyvbemutató, utána Nobel-díjas előadás április 19-én az Akadémián

  • From: Jároli Erika <jaroli.erika AT titkarsag.mta.hu>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Ismételt meghívó: Fizikatörténeti könyvbemutató, utána Nobel-díjas előadás április 19-én az Akadémián
  • Date: Mon, 17 Apr 2023 10:23:02 +0200 (CEST)

Tisztelt Fizinfo Olvasók!

2023. április 19-én szerdán két, az MTA Fizikai Tudományok Osztálya által
támogatott rendezvényre szeretném felhívni a figyelmüket. Mellékelten küldöm
a meghívókat, információkat.

Sólyom Jenő: Fizika Magyarországon 1945 és 1959 között – A fizikai kutatás
és egyetemi oktatás

újjászervezése című könyvének bemutatója

Időpont: 2023. április 19. szerda 17 óra

Helyszín: MTA Könyvtár és Információs Központ

1051 Budapest, Arany János utca 1.

https://konyvtar.mta.hu/index.php?name=h_3_1

Adam Riess, Nobel-díjas asztrofizikus előadása:

Az Univerzum tágulásának meglepő története

Időpont: 2023. április 19. szerda 18:30

Helyszín: Magyar Tudományos Akadémia Székház, Díszterem

1051 Budapest, Széchenyi István tér 9.

Adam Riess előadására a részvétel regisztrációhoz kötött. Itt lehet
regisztrálni:

https://mta.hu/esemenynaptar/2023-04-19-az-univerzum-tagulasanak-meglepo-torteneteadam-reiss-nobel-dijas-asztrofizikus-eloadasa-4825

Az eseményt élőben közvetítik az MTA YouTube-csatornáján
<https://www.youtube.com/c/MTA1825/featured> .

Az előadás rövid kivonata:

1929-ben Edwin Hubble felfedezte, hogy az univerzum tágul. Nyolcvan évvel
később a róla elnevezett űrtávcső egy még meglepőbb felfedezéshez vezetett:
a tágulás gyorsul! A gyorsulás oka nem ismert, de legtöbben valamiféle
„sötét energiához” kötik a jelenséget, aminek létére először Albert Einstein
utalt, és ami mára dominálja az univerzum tömeg- és energiatartalmát. Riess
professzor előadásában elmondja, hogy kutatócsoportja hogyan fedezte fel az
univerzum tágulásának gyorsulását, és hogy a sötét energia természetének
megértése miért jelenti az asztrofizika és kozmológia egyik legnagyobb
megoldatlan rejtélyét. Adam Riess előadásában arra is kitér, hogy a
legfrissebb kutatások szerint az univerzum továbbra is ellenáll minden arra
irányuló vizsgálatunknak, hogy minél pontosabban megértsük a működését.

Üdvözlettel:

Jároli Erika

fizikai tudományok osztálya titkára

MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA TITKÁRSÁGA

KÖZTESTÜLETI IGAZGATÓSÁG

H-1051 Budapest, Nádor utca 7. (H-1245 Budapest, Pf. 1000) / Phone: +36 1
411-6313 / Fax: +36 1 411-6122

<mailto:jaroli.erika AT titkarsag.mta.hu> jaroli.erika AT titkarsag.mta.hu /
<mailto:fizika AT titkarsag.mta.hu> fizika AT titkarsag.mta.hu

  • [Fizinfo] Ismételt meghívó: Fizikatörténeti könyvbemutató, utána Nobel-díjas előadás április 19-én az Akadémián, Jároli Erika, 04/17/2023