fizinfo - [Fizinfo] Miért telik az idő? - Takács Gábor (BME TTK Elméleti Fizika Tanszék) előadása

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Miért telik az idő? - Takács Gábor (BME TTK Elméleti Fizika Tanszék) előadása

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>, Észlelő amatőrcsillagászok fóruma <leonidak AT mcse.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Miért telik az idő? - Takács Gábor (BME TTK Elméleti Fizika Tanszék) előadása
  • Date: Fri, 31 Mar 2023 09:59:14 +0200

https://www.galileowebcast.hu/live/live_20230331.html
Élő közvetítésünk március 31-én, pénteken 16 órától:

Takács Gábor (BME TTK Elméleti Fizika Tanszék): Miért telik az idő? (BME Science Campus)

"Mi az idő? Ha senki nem kérdezi tőlem, akkor tudom. Ha azonban kérdezőnek kell megmagyaráznom, akkor nem tudom. Mégis nagy merészen állítom: tudom, ha semmi el nem múlnék, nem beszélhetnénk múlt időről, ha semmi nem következnék, nyomát sem lelnénk jövő időnek és ha semmi sem volna jelen, hiányoznék akkor a jelen idő. Ámde miképpen van ez a két idő, múlt és jövő, ha a múlt már nincsen és a jövő még nincsen? A jelen pedig, ha mindig jelen maradna s nem zuhanna a múltba, nem idő volna, hanem örökkévalóság." (Augustinus: Vallomások)

Az idő talán a leghétköznapibb, ugyanakkor az egyik legrejtélyesebb eleme a tapasztalat világának. Honnan a másodpercek könyörtelen menetelése? Miért emlékszünk a múltra és miért ismeretlen számunkra a jövő? A fizika legalapvetőbb kérdéseit feszegetve felvázoljuk ismereteink jelenlegi állását, és bemutatjuk az idő irányával kapcsolatos nyitott kérdéseket.

---

A BME Természettudományi Kara "Science Campus" előadássorozatában a BME TTK neves oktatói és a meghívott vendégek hozzák középiskolásoknak is közel a modern természettudományok eredményeit. Bemutatják a nyitott kérdéseket, az új trendeket, és azt, hogyan keresi az emberiség problémáira, kihívásaira a válaszokat a természettudomány. A témakörök a BME TTK gazdag szellemi műhelyének széles arculatát ölelik fel: matematika, pénzügyi matematika, adattudomány, nukleáris technika, nukleáris medicina, kvantumtechnológia, részecskefizika, kognitív tudományok, pszichológia. Az előadások személyesen a BME F3213 teremben követhetők. További információ: https://felvi.ttk.bme.hu/sciencecampus

  • [Fizinfo] Miért telik az idő? - Takács Gábor (BME TTK Elméleti Fizika Tanszék) előadása, Tepliczky István, 03/31/2023