fizinfo - [Fizinfo] MEGHÍVÓ - A környezet hatása a magreakciókra - Kálmán Péter

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] MEGHÍVÓ - A környezet hatása a magreakciókra - Kálmán Péter

  • From: Jároli Erika <jaroli.erika AT titkarsag.mta.hu>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] MEGHÍVÓ - A környezet hatása a magreakciókra - Kálmán Péter
  • Date: Fri, 18 Nov 2022 15:33:40 +0100 (CET)

MEGHÍVÓ

az MTA Fizikai Tudományok Osztálya

2022. december 5-én 14.00 órától kezdődő nyílt osztályülésére

helyszín: az MTA Székház Felolvasóterme (1. emelet)

A környezet hatása a magreakciókra

Előadó: Kálmán Péter, az MTA doktora

Az előadás rövid összefoglalója:

A környezet magfolyamatokra gyakorolt hatása összetett probléma, amelynek
egy szeletét három fő témára fókuszálva ismertetem. Először a környezeti
Coulomb-perturbációk alacsonyenergiás magreakciókra kifejtett hatását és
ennek gyakorlati vonzatát tekintem át. A kapcsolódó asztrofizikai kérdések
közül az elemek természetes előfordulási gyakoriságának meghatározására
szolgáló magreakció-hálózat környezet okozta módosulatát és ennek
következményeit elemzem. Végül azzal foglalkozom, hogy szilárdtestben a
klasszikus rezgésekhez hogyan társítható alacsonyenergiás magreakciókat
indukálni képes perturbáció. Ehhez kapcsolódóan ismertetek egy, a
klasszikus rezgések keltette nukleáris reakciók kísérleti kimutatására
alkalmas elgondolást is. A tárgyalt téma a magfizikán túl szilárdtest-,
atom-, ion-, plazma- és asztrofizikai vonzatokkal bír és a nukleáris alapú
energiatermeléshez is kapcsolódik.

Az előadást kérdések és válaszok követik.

Üdvözlettel:

Jároli Erika

fizikai tudományok osztálya titkára

MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA TITKÁRSÁGA

KÖZTESTÜLETI IGAZGATÓSÁG

H-1051 Budapest, Nádor utca 7. (H-1245 Budapest, Pf. 1000) / Phone: +36 1
411-6313 / Fax: +36 1 411-6122

<mailto:jaroli.erika AT titkarsag.mta.hu> jaroli.erika AT titkarsag.mta.hu /
<mailto:fizika AT titkarsag.mta.hu> fizika AT titkarsag.mta.hu