fizinfo - [Fizinfo] Meteorzápor május 31-én hétfőn hajnalban/reggel? - Radio Meteor Observatory

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Meteorzápor május 31-én hétfőn hajnalban/reggel? - Radio Meteor Observatory

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: leonidak AT mcse.hu, csilla AT mcse.hu, fizinfo AT lists.kfki.hu, idokep AT idokep.hu
  • Subject: [Fizinfo] Meteorzápor május 31-én hétfőn hajnalban/reggel? - Radio Meteor Observatory
  • Date: Mon, 30 May 2022 22:23:07 +0200

https://www.youtube.com/watch?v=tMfC3Q6j35Y

Radio Meteor Observatory, Tata - Hungary - Tau Herculidák? (2022.05.31.)

Meteorzápor május 31-én hétfőn hajnalban/reggel?

Élő közvetítésünkben a Földünk légkörébe érkező meteortestek megsemmisülését rádiós technikával detektáló rendszerünk "hangját" hallgathatjuk. A meteorok a földfelszín fölött 100-120 km-es magasságban az egyre sűrűbb légkörünkkel találkozva felizzanak, a ritka levegőt ionizálják, vaskos ioncsatorna keletkezett - ezt látjuk az éjszakában meteorjelenségként. Az ioncsatorna képes tükrözni a földfelszíni adóállomások jeleit, amelyet speciális rádiókészülékkel foghatunk.

Rendszerünk egy Kelet-Franciaországban működő műhold-megfigyelő radarállomás frekvenciáját figyeli. A radar délnyugati-déli-délkeleti irányba küldi ki jeleit, így a meteorokat jelző "fütyülések" a Földközi-tenger medencéje fölött keletkezett ioncsatornákról verődnek vissza. Átlagos esetben "csend honol" a hullámhosszon - hiszen a radar messze van, jele közvetlenül nem fogható -, viszont az időnként rövidebb-hosszabb "füttyök" hallhatók a meteorok okozta ioncsatornák rövid idejű életéig. Továbbá technikai információk az oldalon!
http://www.galileowebcast.hu/radiometeor

Technikai gazdák: Keresztesi Vilmos és Tepliczky István
További nemzetközi rádió meteorészlelések itt: http://www.rmob.org

Abban reménykedünk, hogy áthaladunk azon a vilárűrbeli porfelhőn, amely a 73P/Schwassmann-Wachmann-üstökös 1995-ös drámai feldarabolódásakor keletkezett. Mivel a pályája csillagászati léptékben jelentősen megközelíti bolygónkét (jelenleg 2 millió km-re), egy földsúroló üstökösről beszélünk, amely potenciális forrása lehet egy meteorrajnak. Az 1930 májusában talált üstököshöz kapcsolódóan előre is jeleztek egy meteorkitörést június 9-ére, de csak egyetlen japán észlelő számolt be a Hercules csillagkép irányából érkező nagyszámú, igen lassú meteorról, így megfigyelését a mai napig bizonytalannak tekintik. Ennek ellenére elnevezték a meteorrajt, és mivel a meteorok látszólagos kisugárzási pontja (a radiáns) a Hercules csillagkép Tau jelű csillagának közelében volt, Tau Herculidák lettek.

Az elmúlt évtizedekben sokat bővültek az ismereteink a feldarabolódó, és ezáltal aktivitásukat nagyon megnövelő üstökösökről. Mivel a 73P napközelpontjának távolsága igen közel esik a földpályához, pályahajlása és keringési ideje is kicsi, és a keringési iránya is megegyezik a mienkkel, a részecskék nagyon alacsony, alig 16 km/másodperces sebességgel lépnek a légkörbe. A legkisebb távolságra a porfelhő elméleti centrumától magyar idő szerint május 31-én reggel 7-kor leszünk. A Tau Herculidák nem is a Hercules csillagkép irányából várhatók, merthogy 1930 óta már jelentősebben megváltozott a 73P pályája, így a belőle kiszakadt porszemcsék is máskor találkoznak velünk (június 9. helyett május 31-én), amely más radiánspozíciót eredményez. Ha lesz kitörés, akkor ez a kisugárzási pont valahol a Bootes és a Coma Berenices csillagképek határán lesz. További információk: https://www.csillagaszat.hu/hirek/meteorkitores-lehet-majus-31-en/

  • [Fizinfo] Meteorzápor május 31-én hétfőn hajnalban/reggel? - Radio Meteor Observatory, Tepliczky István, 05/30/2022