fizinfo - [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kalmárné Csajbók Viktória

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kalmárné Csajbók Viktória

  • From: Szeminárium koordinátor <sem-admin AT szfki.hu>
  • To: SZFI Szeminárium <seminar AT szfki.hu>,Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kalmárné Csajbók Viktória
  • Date: Sat, 5 Mar 2022 06:00:01 +0100 (CET)

SZFI SzemináriumKalmárné Csajbók ViktóriaMTA Wigner FK SZFIUltrarövid
lézerimpulzusok kölcsönhatása dielektrikumközegekkel (PhD házivédés)2022.
március 10. csütörtök, 10.00, online,
https://wigner-hu.zoom.us/j/96551803729?pwd=aFlzalhyZUFJNzlQVzdXaFJKRzhXdz09
Meeting ID: 965 5180 3729 Passcode: 888172Dolgozatom egyik fő témája az
optikai elemek lézerfény által indukált roncsolási küszöbének tanulmányozása.
Korábban az irodalomban hiányoztak az egyszerre több tükörjellemzőt (pl.
maximális térerősség, tiltott sáv) azonos módon vizsgáló cikkek, így
szisztematikus vizsgálatot végeztem erre vonatkozóan. Megmutattam, hogy a
nagyobb tiltott sávú anyagok roncsolási küszöböt növelő hatása jelentősen
fokozható a rétegek belsejében kialakuló térerősségek minimalizálásával,
továbbá megvizsgáltam a fém-dielektrikum hibridtükrök femtoszekundumos
alkalmazásokhoz történő felhasználását és megvizsgáltam különböző típusú
tükrök roncsolási küszöbének változását a megvilágító impulzusok
függvényében. A lézerimpulzusok időtartamának csökkenésével a lézerfény és
dielektrikumközegek kölcsönhatásának egyik érdekes jelensége az optikailag
indukált tranziens fémesedés jelensége, amit kísérletileg csak 2013-ban
sikerült először kimutatni lézererősítő rendszer segítségével. A jelenség
lényege, hogy kevés optikai ciklusú, de nagy intenzitású lézerimpulzussal
megvilágítva egy dielektrikumközeget, az az impulzus áthaladásának idejére
vezetővé válik, az impulzus elektromos terének hatására pedig áram folyik az
elektródák között. Ennek az optikai úton keltett áramnak a nagysága és iránya
pedig kapcsolatban áll az impulzus alakjával. A jelenség elérhetőbb
felhasználhatósága érdekében elsőként mutattam ki az effektust egy olyan
kompakt titán-zafír oszcillátorral, 80 MHz-es ismétlési frekvenciával, amivel
korábban ezt a jelenséget még nem demonstrálták. Az általam épített,
reflektív optikai elemekből álló, erős fókuszálást biztosító kísérleti
elrendezésnek köszönhetően a szigetelő-vezető-szigetelő kapcsolási jelenséget
a korábbiakhoz képest 2 nagyságrenddel magasabb ismétlési frekvenciával (80
MHz) és 2 nagyságrenddel alacsonyabb impulzusenergiával (300 pJ) lehetett
demonstrálni, fontos lépést téve ezzel az alkalmazások felé.&nbsp;Minden
érdeklődőt szívesen látunk! - Everyone is welcome to attend.Juhász
Róbertsem-admin AT szfki.hu

  • [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Kalmárné Csajbók Viktória, Szeminárium koordinátor, 03/05/2022