fizinfo - [Fizinfo] oktatas es iskola

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] oktatas es iskola

  • From: János Nuspl <nuspl.janos AT csfk.mta.hu>
  • To: fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] oktatas es iskola
  • Date: Wed, 4 Mar 2020 17:13:38 +0100 (CET)
  • Dkim-filter: OpenDKIM Filter v2.10.3 mail.csfk.mta.hu 233794F088CDF

Kedves Lista Tagok!

Az iskola és ami abban történik, mindanyiunk közös ügye, azaz a közélet
része, vagyis politika. A PISA jelentések szövegértési nehézségeket
dokumentálnak a diákoknál, mert ott mérik. Érdemes lenne kiterjeszteni ezt a
társadalom többi részére is, mert megdöbbentő lenne az eredménye - sajnos.
Próbáljuk meg javítani szövegértésünket ezért, és akkor talán egymást is
jobban megértjük.

Ha valaki azt kérdezi a minisztérium illetékeseitől, hogy kik írták a NAT-ot,
akkor erre kellene válaszolniuk, és nem egy olyan listát adni azokról, akik
ebben nem vettek részt ténylegesen. Tapodi Éva ezért joggal háborodik föl,
különösen megismerve, hogy mit tudtak tenni.

Nem vagyok NAT szakértő, de ahogy mindannyian, én is jártam iskolába, és
hallgatókkal is beszélek. A gimnáziumban minden nap volt matematika és fizika
óránk, emellett irodalmat, művészeteket, biológiát és minden mást is
tanultunk. Ha egy "unalmas" földrajz órán elvette a tanár a pad alatt
olvasott könyvet, akkor a magyar tanártól kaptuk vissza, aki esetleg ajánlott
valami másik könyvet is, amit elolvasásra érdemesnek tartott. Életünk
legfogékonyabb időszakában milyen a kapcsolatunk a tanulással, tudással,
kritikus gondolkodással - meghatározó lesz később is. Örülök, hogy nem olyan
iskolába kellett járnom, mint amilyent egyesek szeretnének.

„Sok-sok víz folyt le a Dunán, mióta utoljára fürödtem benne. Az idő azonban
nem mosta le hálaérzetemet születésem helye iránt. Nem felejtettem el, hogy
bölcsőm volt, hogy sokáig éltetett, hogy ott szereztem meg tudásom alapjait.
Ritkán mulasztom el az alkalmat, hogy ki ne fejezzem hálámat tanáraimnak és
az iskolának, a Fasori Evangélikus Gimnáziumnak, amelynek annyit köszönhetek.
Soha sem fogom elfelejteni régi tanáraimat, közöttük Rátz Lászlót, egy igaz
tanárt és melegszívű embert, aki először ébresztette fel bennem tárgyának, a
matematikának szeretetét. Oppel Imre rajzolóművészete is jelen van
emlékezetemben. Élénken élnek szívemben a versek is, amelyeket a Fasori
Gimnáziumban tanultam, még ma is sok új szépséget fedezek fel bennük” – írta
Wigner Jenő Az atommag szerkezete című könyve magyar kiadásának előszavában.

"Ennél szebben talán nem is lehetne megfogalmazni egy igazán jó iskola
szerepét: felébreszti a tudásvágyat, megszeretteti a tantárgyakat. Az elvont
matematikát éppúgy, mint az irodalmat, a művészeteket. Átlagos iskolákban
csak egy-egy olyan kiemelkedő tanár akad, akinek a tantárgyát szívesen
tanulják, a Fasori Gimnáziumban sok kiemelkedő tanár volt." - olvashatjuk
ugyanitt.

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/MuMaTu-a-mult-magyar-tudosai-1/wigner-jeno-68BE/a-fasori-evangelikus-gimnazium-68E2/

Évához hasonlóan, szerte az országban vannak lelkes és jó tanárok. Nem
feltétlen az elit középiskolákban, és ilyenekről kevés szó esik. Tavaly
olvastam a Fizikai Szemlében az alábbi történetet. Talán érdemes lenne
ilyeneket fölkarolni, mert mintha ebben mindaz benne lenne, mint ami elvek
szintjén megfogalmazódik, de a gyakorlatban ritkán és nehezen valósulnak meg.

http://csodafizika.hu/fiztan/kozkincs/magypub/pub/modern/safecast.pdf

(nj)