fizinfo - Re: [Fizinfo] Elhunyt Janszky Jozsef

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Elhunyt Janszky Jozsef

  • From: Geszti Tamás <geszti AT elte.hu>
  • To: selm AT szfki.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Elhunyt Janszky Jozsef
  • Date: Mon, 22 Jan 2018 11:45:12 +0100

Janszky József leginkább úgy ismert, mint egy roppant aktív és sikeres
elméleti kvantumoptikai kutatócsoport megteremtője. Egy korai eredményük
talán nem köztudott: Wineland csoportjának Nobel-díjat érő „ioncsapdás
Schrödinger-macska” kísérletét bemutató munkája közvetlen elméleti
előzményként egy Janszky-cikkre hivatkozik. Az egésznek azonban előtörténete
is van, amiről Janszky saját elbeszéléséből tudok, ezt szeretném megosztani a
Fizinfo olvasóival. 1986-ban szerezte meg a „fizikai tudományok doktora”
címet elméleti kristályfizikai (ma inkább úgy mondanánk, anyagtudományi)
kutatásai alapján. Védése után pár nappal a kocsiját telerakta a Physical
Review A,B,C,D köteteivel (E akkor még nem volt), és otthon napokig ezeket
olvasta, hogy eldöntse, mivel foglalkozzon a következő években. Az elméleti
kvantumoptikát választotta. Jó választás volt.

2018 Január 19, Péntek 20:14 CET dátummal, Selmeci Bela
<selm AT szfki.hu>