fizinfo - Re: [Fizinfo] intelligens fekvőrendőr

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] intelligens fekvőrendőr

  • From: dr. Zana János <Janos.Zana AT yahoo.com>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] intelligens fekvőrendőr
  • Date: Fri, 13 Oct 2017 21:49:41 +0200

2017. 10. 13. 17:57 keltezéssel, Geszti Tamás írta:
> Bocs, hogy még a kellemes hétvége előtt, amelyet magam is szívből kívánok,
> egy kicsit belepiszkálok a tartalomba - csak azok olvassák, akik a
> hivatkozást is megnézték! Az újságíró (vagy talán a forrásául szolgáló
> "kvantumblog") összekeveri a deformáció nagyságátől függő nemlinearitást a
> nem-newtoni viselkedéssel, ami deformáció sebességétől nemlineárisan függő
> erőt jelent. Itt szemlátomást az utóbbiról van szó. Mivel a kocsikat és
> vezetőiket nem súly, hanem sebesség szerint érdemes szűrni, a dolog
> működik, és ahogy Simon Feri mondta, okkal melengeti a fizikus szívünket.
> [...]
Ez a cikk nemcsak szakszerűtlen, de tele van (valószínű) fordítási
hibákkal.
Már bevezető sor is képtelenség. A fekvőrendőr nem "szabályozható",
hanem alkalmazkodó.
> a deformációra adott válasz mindig arányos a deformáció mértékével
Ez bizony az elasztikus tulajdonság leírása...

Arra is képtelen vagyok rájönni, hogy lett a nyírósebességből
"nyújtósebesség".
És a dolog teteje az, hogy ez a viszkózus fekvőrendőr newtoni
folyadékkal is kiválóan végezné a dolgát. Mert, ha nagy sebességgel hajt
rá az autó, bizony a newtoni folyadék sem törekszik magától odébbfolyni.
Üdvözlettel  ZJ