fizinfo - RE:[Fizinfo] Segítségkérés a KöMaL számára

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

RE:[Fizinfo] Segítségkérés a KöMaL számára

  • From: Raics Péter <raics.peter AT science.unideb.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: RE:[Fizinfo] Segítségkérés a KöMaL számára
  • Date: Sun, 25 Jun 2017 21:47:42 +0200

Kedves Anda Gábor!

Időközben értesülhettünk arról: a KöMaL megkapta a megfelelő központi támogatást.
Nagyképűség lenne azt mondani, ez csak a FIZINFOn megjelent leveleknek köszönhető, hiszen nem sokan válaszoltunk Nagy Dénes Lajos felhívására. De akik olvasták a segélykérést, és tehettek/tettek a cél érdekében, azokkal közösen sikert lehetett elérni.

Ezzel és újabb kérdéseimmel válaszolok (kissé megkésve) a leveledben megfogalmazott bírálatodra: mikor, miért, kinek és hol kell harcolnia?

(1)
Én helyzetemnél fogva nem ismerhetem a jelzett egyetemek helyzetét, gondjait, belső problémáit. Ezeket az ott élők kell, hogy feltárják. Tehát ők a felelősek. Vagyis én, Te, ... Mindenki a maga helyén! A bajokat jeleznie kell mindenkinek a megfelelő szinten a közvetlen felettesek számára: tanszékvezető, intézetigazgató, dékán, rektor, államtitkár, ... Utánanéztél, miért nincs pénz valamire, és ha van, miért nem lehet eszközöket beszerezni? És a főnöködnek szóltál? És az elment verni az asztalt a magasabb szinteken? Meg a többi vezér? Belenézett valaki a költségvetésbe: mennyi pénz járt/jött és azt kik, hogyan osztották el? Hol akadt el? És ott mire költötték? A rektor elolvasta egyáltalán az előterjesztést, vagy lustaságból ("én nem vagyok közgazdász") hagyta az egészet a kancellárra? Vagy miért hoz az intézmény belső megszorításokat? Átlátható egyáltalán a rövid- és hosszútávú tervezés? Persze, nem minden vezető vállalja a harcot, vagy egyáltalán a kérdés feltevését magasabb szint felé. Miért? Pedig ez az ő "állapotbeli" és megfizetett kötelességük! Mi van a választott képviselettel a szenátusban? Ezeket én a saját tapasztalataim alapján kérdezem mindenkitől, aki felfelé mutogat.
Tudom, ennek nem így kellene működnie, semmilyen szinten. De ilyenek (is) vagyunk a világon mindenütt: kemény harc, érdekérvényesítés kell a megfelelő érvekkel alátámasztva.

(2)
Ki miért megy el hazánkból és miért nem jön vissza?
Erről kellene egyszer a FIZINFOn (is) vitatkozni! Soha nem lenne vége!
Most csak felvillantok néhány további problémát kérdéseidet kiterjesztve.
"Már az MSc-re is külföldre mennek a diákok ..."
Szerintem, már a BSc-sek is körülnéznek Európában (USA-ban). Vannak fiatalok, akik bécsi gimnáziumba törekednek. És a szakmunkások?
Ennek sok oka van.
a) Azért küzdöttünk 1990 előtt, hogy szabad legyen a mozgás, mindennek az áramlása Európában: gondolat, tanulás, munka, pihenés, ...
b) A Nyugat elszívó ereje érthető: nekik nem esett ki 40 ... 150 ... év a történelmük fontos szakaszaiból -- ezt inkább ránk testálták. Viszont olcsók, de -- minden híreszteléssel szemben -- jól képzettek vagyunk, hiszen mindenki megtalálja kint a helyét.
És ott miért van üres állás? Mert "ők" meg még nyugatabbra mennek -- tízezrével évente! Ez a belső migráció. Jó? Nem jó? Kinek?
c) Biztos, hogy az egyetemeken mindig, mindenki minden óráját megtartja? Magas szinvonalon, de érthetően tanítunk? Adjuk a megfelelő oktatási segédletet? Csak aszerint vizsgáztatunk? Nincs "szívatás"? Miért az a legnagyobb tudós, aki 90%-ot buktat? Megtanította egyáltalán? A diplomamunkásokkal, PhD-sekkel (mindenkivel) komolyan foglalkozunk? Jó megoldás, hogy éppen a még képzetlen doktoranduszokra bízzuk a gyakorlatokat, szemináriumokat?
d) Jó az oktatási rendszer a hazai BSc-MSc megoldással a tudományegyetemeken? A 3+2 év, ami sokkal kevesebb mint 5 a régi rendszerben? A műszakiaknál a BSc 3,5 év! USA: 4 év. Sokan tudják: ez a vesszőparipám, főleg 2011 óta, amikortól vissza lehet állítani bárhol az osztatlan 5 éves képzést (esetleg módosítva). A tanárszakon 5+1 lett hivatalosan, mert a BSc-MSc rendszer megszüntette a tanárképzést! Hiába kérdezem bárki "nagy" embertől, hogy van-e szükség a jelenlegi 3 éves BSc-fizikusra a kutatásban, az iparban, az orvosi alkalmazásoknál? Dünnyögés a válasz (ha van egyáltalán). Tőlem mindig régi 5 éves vagy MSc-végzettet kérnek. Fény az alagútban: a Debreceni Egyetemen ez év őszétől indul (visszaáll?) az agrármérnök osztatlan ötéves képzés (http://mek.unideb.hu/index.php/hu/felvetelizoknek/szakjaink). Nekik is kemény, harcos évekbe került. Követjük a példát? Vagy örülünk, hogy nekünk még megadatott a "normális" 5 éves egyetem?
e) Mindenkivel szóba állunk, aki haza akar jönni néhány év után? Szerzünk nekik állást, ösztöndíjat, ..., amikre lehetőség van?
Tudnék olyan példákat mondani, amikor a főnökök még csak nem is reagálnak az ilyen felvetésre. Hihetetlen feudalizmus alakult ki (maradt?) az egyetemi-akadémiai szférában, és nemcsak a "régi öregek" miatt. Ez nem oka az elvándorlásnak, kint maradásnak?

Nem én vagyok az egyedüli "illetékes elvtárs"! Mindenkinek megvan a saját feladata, felelőssége a maga helyén a kapott talentumok szerint. Ja, hogy kényelmesebb bezárkózni, sóhajtozni a világ romlásán, mint tenni is érte? Ne feledjük: a "társadalom" olyan, amilyennek csináljuk vagy éppen hagyjuk mi, az enberek, akik benne élünk. Az értelmiségnek nagy a felelőssége ebben. Minden diplomás értelmiségi?

Szóval:
-- Alázat, önkritika, munka, kitartás, önzetlenség, empátia, megújulás ... Röviden: Szeretet az emberek és a hivatás iránt.

Üdvözlettel:
Dr. Raics Péter
ny.egy.docens
DE Kísérleti Fizikai Tanszék

Tisztelt Tanár Úr!

Mint régi diákja (aki csak jó érzéssel emlékezik vissza a kis.fiz.
órákra), most nem egészen értem a Tanár Urat.

Természetesen az alábbi levelével egyetértek, amit nem értek, az a következő.

Mostanában a Fizinfón több hír is megjelent, amelyek szerintem
legalább ilyen fontosak, azokra mégsem érkezett a Tanár Úrtól
semmilyen reakció.

Amire gondolok:
- a BME-n évek óta nem lehet számítástechnikai eszközöket beszerezni.
- az ELTE-n nulla, azaz 0 Ft a kutatási keret.
- az ELTE TTK-n zárolták a témapénzek 50%-át.
És ezt a sort még lehetne folytatni.

Amit innen, tőlünk látok, hogy a diákok nem PhD ösztöndíjjal mennek
külföldre, hanem már az MsC-t is ott végzik.

A fentiek miatt nem lenne szükség "teljes pályás letámadásra"?

Ne értsen félre a Tanár Úr, természetesen a KöMaL megmentése is igen
fontos, ez nem kérdés.
Csak úgy érzem, hogy már igen magas lett az "ingerküszöb", úgy
általában, mindenkinél.
És olyan dolgok felett "lépünk át", amelyek nagyobb hatással
lesznek/vannak az oktatásra, mint a KöMaL jelenlegi problémája (amely
ettől még szintén jelentős).

Szívélyes üdvözlettel,
Anda Gábor

Dr. Gábor Anda, Ph.D.
Institute for Particle and Nuclear Physics (RMI)
Wigner Research Centre for Physics (Wigner RCP)
Hungarian Academy of Sciences (HAS)
Association EURATOM/HAS
Letters: P.O.B. 49, H-1525, Budapest, Hungary
Fax: (36 1) 3922598
Phone: (36 1) 3922222/1333
E-mail:
anda.gabor AT wigner.mta.hu