fizinfo - [Fizinfo] Nyilatkozat az akadémiai szabadságról

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Nyilatkozat az akadémiai szabadságról

  • From: "Nagy, Denes Lajos" <nagy.denes AT wigner.mta.hu>
  • To: Patkos Andras <patkos AT galaxy.elte.hu>
  • Cc: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Nyilatkozat az akadémiai szabadságról
  • Date: Fri, 12 May 2017 12:12:44 +0200 (CEST)

Tisztelt Elnök Úr,
kedves András!

Két nappal ezelőtt egy határozati javaslatot fogalmaztam meg az ELFT Küldöttközgyűlés számára és tettem közzé a Fizinfón, amely végső formájában "Nyilatkozat az akadémiai szabadságról" címmel a következő szöveget tartalmazta:

"Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat a tudományos kutatás és felsőoktatás elengedhetetlen feltételének tartja az akadémiai szabadságot, és ezért elhatárolódik minden olyan lépéstől, amely magas színvonalú, elismert oktató és kutató műhelyek ellehetetlenülését eredményezi. Szolidaritást vállal az ilyen intézkedések által sújtott iskolákkal, így a Central European Universityvel is, melynek további magyarországi működését a magyar tudományosság fontos értékének tekinti. Támogatja a Magyar Tudományos Akadémia elnökének a kérdés megoldására tett erőfeszítéseit."

Azóta számos tagtársam és barátom keresett meg személyesen, magánlevélben vagy telefonon, és döntő többségük egyetértéséről és támogatásáról biztosított (természetesen nem állítom, hogy az engem megkeresők a társulat tagságának reprezentatív mintáját képezték volna). Néhány kolléga részéről ugyanakkor aggályok, illetve határozott ellenvélemény is megfogalmazódott. Ez utóbbiak főbb pontjai a következők voltak:

1. A nyilatkozat napi politikai állásfoglalás lenne, ami ellentétes a társulat alapszabályával.

2. A CEU kérdése megosztja a társulat tagságát.

3. A társulat tagjai az Alapszabály 13.§(5) szerint legkésőbb a közgyűlést megelőzően húsz nappal fordulhatnak javaslattal a Küldöttközgyűléshez.

Ami az 1. és 2. pontot illeti, nagyon határozottan más véleményen vagyok. Az, hogy a társulat közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, nem jelentheti és nem is jelenti azt, hogy amennyiben a tudományos kutatást vagy az oktatást a politika részéről támadás éri, a társulat akkor se álljon ki a kutatás és az oktatás alapértékei mellett. Az ilyen fellépés, amelyre a társulatnak nemcsak lehetősége van, de az kötelessége is, eddig is a társulat gyakorlatát képezte. Ami pedig a megosztó kérdések vitájának elkerülését illeti, az a problémák szőnyeg alá söprése lenne pusztán a békesség érdekében. A problémákat - adott esetben még a megosztó problémákat is - nyílt vitákban kell megoldani, vagy megoldásukat legalább is megkísérelni. A társulat elég erős ahhoz, hogy az ilyen vitákat kiállja.

Egyedül a 3. pont az, ami miatt formálisan nem tarthatom fenn a javaslatomat, hiszen az Alapszabály valóban nem teszi lehetővé, hogy a társulat egyszerű tagja három nappal a közgyűlés előtt javasolja a kiküldött tárgysorozat módosítását. Ilyen joga csak a Küldöttközgyűlés küldötteinek van (amennyiben a Küldöttközgyűlésen jelen lévő küldöttek száma a szavazásra jogosultak 50 %-át meghaladja, mert ellenkező esetben a megismételt közgyűlés az eredeti tárgysorozatot már maga sem módosíthatja). Én pedig nem vagyok küldött.

Ezért és csak ezért formális javaslatomtól elállok, de annak lényegét maradéktalanul fenntartom, és kérem, hogy azt a hivatalba lépő új elnökség a lehető legsürgősebben vigye a társulat megfelelő fórumai elé. A társulat állásfoglalása az akadémiai szabadság általános kérdésében persze mindig helyénvaló, de egy őszre halasztott nyilatkozat a CEU konkrét ügyében már post festum lépés lenne.

Üdvözlettel,

Nagy Dénes Lajos