fizinfo - [Fizinfo] Csillagászat gravitációs hullámokkal

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Csillagászat gravitációs hullámokkal

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Csillagászat gravitációs hullámokkal
  • Date: Thu, 6 Apr 2017 06:26:34 +0200

www.galileowebcast.hu

Következő élő közvetítésünk április 6-án, csütörtökön 17 órától:

Raffai Péter (ELTE TTK, Atomfizikai Tanszék):
Csillagászat gravitációs hullámokkal
(ELTE "Atomoktól a csillagokig" előadássorozat)

Jóllehet Albert Einstein már 100 éve rámutatott elméleti úton a gravitációs hullámok létezésére és tulajdonságaira, a hullámok első közvetlen észlelése csak 100 év technológiai fejlődése nyomán, tavaly valósulhatott meg. 2015. szeptember 14-én és december 26-án az Egyesült Államok Hanford és Livingston városai mellett megépült LIGO gravitációshullám-detektorok két-két, egymással összeolvadó fekete lyuk gravitációs hullámait észlelték. Az észlelések nemcsak Einstein jóslatának bizonyítékai, de a feketelyuk-kettősrendszerek első megfigyelései, és a gravitációshullám-detektorok működőképességének sikeres demonstrációi is. Az észlelések a csillagászat új ágának megszületését jelentik: a Világegyetem immár gravitációs hullámokon keresztül is megfigyelhető. A közeljövőben várható további észlelések már ismert forrásokról nyújtanak majd más módon ki nem nyerhető, új információkat, a gravitációshullám-detektorok működése pedig további, még ismeretlen források felfedezésének lehetőségét is magában rejti. Az előadásban a két LIGO-észlelés bemutatása mellett a gravitációshullám-csillagászat legújabb eredményeit ismertetem majd.

Az előadás helyszíne: az ELTE TTK lágymányosi északi tömbjében (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), az Eötvös teremben (földszint 0.83 terem). A teremhez további bejárati lehetőség: az 1. emelet 1.67-es vagy 1.68-as ajtón.

Az előadássorozat honlapja: http://atomcsill.elte.hu/

  • [Fizinfo] Csillagászat gravitációs hullámokkal, Tepliczky István, 04/06/2017