fizinfo - Re: [Fizinfo] Tudományos Csopa Cafe extra a Múzeumok Éjszakáján - a polimerekről!

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Tudományos Csopa Cafe extra a Múzeumok Éjszakáján - a polimerekről!

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Tudományos Csopa Cafe extra a Múzeumok Éjszakáján - a polimerekről!
  • Date: Sat, 25 Jun 2016 00:51:12 +0200

Elnézést, 25-e persze SZOMBAT, és szombaton este lesz a jelzett előadás és élő közvetítés! (Köszönet a visszajelzésekért.)

Tepliczky István

2016. 06. 24. 18:13 keltezéssel, Tepliczky István írta:
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |

Galileo Webcast - www.galileowebcast.hu

Következő élő közvetítésünk június 25-én, pénteken 20 órától:
Tudományos Csopa Cafe extra - a Múzeumok Éjszakája alkalmából!

Iván Béla (MTA Természettudományi Kutatóközpont és ELTE TTH Szerves
Kémiai Tanszék):
Polimer (műanyag) korszakban élünk - a fogkefétől a számítógépes
csipekig és gyógyszerkibocsátó szívkoszorúér sztentekig

Az emberiség történetében a 20. században ipari méretekben megjelent egy
addig nem alkalmazott anyagfajta, a polimerek (makromolekulák)
feldolgozásával nyert műanyagok. Közel 70 éve termelésük exponenciálisan
növekszik világszerte, és nemcsak mindennapjaink használati tárgyainak
(pl. fogkefe, fésű, csomagolóanyagok, tornacipő, hátizsák, eldobható
pelenka, kontaktlencse, ruházat stb. stb.), hanem egyre több különleges
és nagyértékű terméknek az alapvető fontosságú anyagai közé tartoznak.
Korunkat emiatt, valamint a mára már több mint 300 millió tonna éves
termelésük miatt is egyre szélesebb körben a
kőkorszak-rézkorszak-bronzkorszak-vaskorszak után polimer korszaknak
hívják. Mi is képezi a polimerek elképesztő sikerének a titkát? Mennyit
is érnek a csipek gyártásához nélkülözhetetlen fotoreziszt polimerek?
Milyen magyar vonatkozásai vannak a világméretű mikroelektronikai
forradalom alapját képező csipgyártásnak? Hogyan menti meg az életét
évente sok millió, szívkoszorúér betegséggel rendelkező, illetve
infarktuson átesett embernek néhány milligramm polimer? És végül:
belefullad-e az emberiség a műanyag hulladékok "tengerébe"?

listsadm AT mail.kfki.hu