fizinfo - [Fizinfo] Fwd: Prof. Gerard 't Hooft Nobel-díjas fizikus előadása élőben, kedden 14 órától

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Fwd: Prof. Gerard 't Hooft Nobel-díjas fizikus előadása élőben, kedden 14 órától

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Fwd: Prof. Gerard 't Hooft Nobel-díjas fizikus előadása élőben, kedden 14 órától
  • Date: Tue, 22 Mar 2016 13:58:34 +0100

Élő közvetítésünk elkezdődött!

-------- Továbbított üzenet --------

www.galileowebcast.hu

Következõ élõ közvetítésünk március 22-én, kedden 14 órától:

Prof. Gerard 't Hooft
(University Utrecht; 1999 Nobel Prize in Physics):
Black holes and elementary particle physics
(Fekete lyukak és az elemi részecskék fizikája)
("Wigner kollokviumok" elõadássorozat)

The behavior of astronomical black holes, such as the ones that produce
gravitational wave signals, can in principle be computed by applying
well-known laws of physics. But the known laws of physics also allow for
the existence of extremely tiny black holes. Their masses could be as
low as a tenth of a milligram or less, while their sizes then enter the
range of 10-32 cm or less. These are the scales where new and unknown
laws of physics set in. Standard particle physics here leads to
contradictions. To unravel those, we are forced to rephrase particle
physics laws; particle properties must be reflected in the way they
affect the geometric structure of space and time, and by demanding these
to agree with the known symmetry structures of the particles, we plan to
learn much more both about the sub-atomic particles and about space and
time.

----

A gravitációs hullámokat kibocsátó fekete lyukak viselkedése elvileg
kiszámítható a fizika jól ismert törvényei alapján. De a fizika ismert
törvényei megengedik az extrém apró fekete lyukak létezését is. Ezek
tömege kisebb lehet a milligramm tizedénél, miközben méretük 10-32 cm
vagy ennél kisebb. Ez az a méretskála, ahol a fizika új és ismeretlen
törvényei kezdõdnek. Felderítésükhez arra kényszerülünk, hogy a
részecskefizika törvényeit újrafogalmazzuk - a részecskék tulajdonságait
tükröznie kell annak a módnak, ahogy ezek a tér és az idõ geometriai
szerkezetére hatnak. S miközben ezt megköveteljük, a részecskék ismert
szimmetriatulajdonságaival egyetértésben kell maradnunk. Azt tervezzük,
hogy mind a szubatomi részecskékrõl, mind a térrõl és idõrõl ezen módon
sokkal többet tanulunk.

Az elõadás helyszíne: MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont.

listsadm AT mail.kfki.hu