fizinfo - Re: [Fizinfo] Fwd: finomszerkezeti állandó

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Fwd: finomszerkezeti állandó

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fwd: finomszerkezeti állandó
  • Date: Wed, 2 Mar 2016 07:59:08 +0100

Kedves Könyvtárosok!

Miután a kérdésüket követően a diszkusszió kissé más irányt vett a Fizinfo-n, úgy érzem, a konkrét kérdésre is illik valamit válaszolni.

Szerintem a legadekvátabb válasz a hivatkozott cikk végén megtalálható: "/A tudományos közvélemény a hiba lehetőségének teljes kizárása érdekében újabb méréseket és analíziseket sürget./"

Tehát a tudományos közvélemény kételkedik - ami a legtermészetesebb hozzáállás olyan esetekben, amikor valami új felfedezést csak egyetlen laboratórium mérései sugallnak.

De tegyük fel, hogy a mérések jók, és a méréseket más forrásból, más módszerekkel is igazolni lehet. Ekkor is csak arra lehetne következtetni, hogy a finomszerkezeti állandóban szereplő három természeti "állandóból" legalább az egyik lassan változik az idő folyamán. Azaz vagy az elemi töltés, vagy a Planck-állandó, vagy a határsebesség (fénysebesség). Esetleg több is változhat ezek közül. A cikk (és a Mauna Lea kutatója, Webb) állítása szerint hatmilliárd év alatt egy százezred résznyit változott a finomszerkezeti állandó. Ha ez igaz is lenne, ez még akkor sem jelentené azt, hogy ezt a változást mi mesterséges eszközökkel elő tudnánk idézni - mint ahogy az Univerzumunk is tágul - azaz változik - még sincs erre semmilyen módon befolyásunk.

A fizika iránt érdeklődő olvasó konkrét kérdésére a válasz: a cikkből semmilyen módon nem következik, hogy a fénysebesség megváltoztat*ható*, sőt még az sem következik szükségszerűen, hogy a fénysebesség (határsebesség) lassan magától változik.

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba.