fizinfo - [Fizinfo] Adalékok Pontecorvohoz

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Adalékok Pontecorvohoz

  • From: Dezso HORVATH <horvath.dezso AT wigner.mta.hu>
  • To: fizinfo <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: Horvath Dezso <horvath.dezso AT wigner.mta.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Adalékok Pontecorvohoz
  • Date: Sun, 11 Oct 2015 18:05:02 +0200 (CEST)

Tisztelt Kollégák!

Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy Bruno Pontecorvoval Dubnában egy folyosón volt az irodánk, 1974 és 79 között szinte minden nap találkoztam vele. Eleinte furcsa volt nekem, hogy Bruno Makszimovicsnak kellett szólítani. Rendkívül barátságos ember volt és óriási tekintélynek örvendett mindenki előtt. Akkor még nem utazhatott külföldre, de tanúja voltam annak, hogy a későbbi Nobel-díjas Leon Lederman, aki akkor lett az amerikai részecskefizikai kutatóközpont, a Fermilab igazgatója, amikor dubnai előadása elején meglátta Pontecorvót, odalépett hozzá, és melegen, de viccesen úgy üdvözölte, mint a fizikusi olasz maffia (ha jól emlékszem, azt mondta: Fermi, Amaldi, Pontecorvo) képviselőjét.

Pontecorvonak két fiát ismertem. Gil maga is részecskefizikus, a másik fia, Tito viszont biológus, és rendkívül népszerű volt Dubnában: lovakat tartott és a gyerekeket lovagoltatta, jó pár magyar gyereket is.

Bruno Pontecorvo valószínűleg valóban szovjet ügynök volt, de úgy tudom, erre nincs semmiféle konkrét bizonyíték, csak KGB-sek emlékei. Az atombombához nemigen engedték közel Amerikában kommunista kapcsolatai miatt, csak az akkor még szintén titkos reaktorfejlesztéshez. Tehát talán csak a nem sokkal később nyilttá tett reaktortechnikáról vihetett információt a Szovjetunióba.

Egyáltalán nem értek egyet Frank Close véleményével, hogy Pontecorvo gyakorlatilag kizárta magát a fizikai kutatásból azzal, hogy Dubnába költözött. Liverpoolba hívták, amelynek a kutatási jelentősége messze eltörpült Dubnáé mellett. A Szovjetunióban Pontecorvo olyan óriási fizikusokkal dolgozhatt együtt, mint Gribov, Bilenykij, Okuny és Bardin, bár a legtöbb publikációja egyszerzős. Érdekes, hogy pályája kezdetén kimondottan kísérleti fizikusnak tekintették, a Szovjetunióban lett kimagasló elméleti fizikus.

Üdvözlettel:

Horváth Dezső

  • [Fizinfo] Adalékok Pontecorvohoz, Dezso HORVATH, 10/11/2015