fizinfo - Re: Re [Fizinfo] Egyenletesen gyorsulo ponttoltes sugarzasa

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: Re [Fizinfo] Egyenletesen gyorsulo ponttoltes sugarzasa

  • From: György Szondy <gyorgy.szondy AT gmail.com>
  • To: Istvan Racz <racz.istvan AT wigner.mta.hu>
  • Cc: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: Re [Fizinfo] Egyenletesen gyorsulo ponttoltes sugarzasa
  • Date: Sun, 19 Jan 2014 18:46:55 +0100

Tisztelt Listatagok!

Egy érdekesség így vasárnap este a Rácz István által említett, az
egyenletesen gyorsuló megfigyelő kauzális múltjának határát jelentő
Rindler-horizontról.

A Rindler-horizont távolsága -c^2/a képlettel adható meg, ami g gyorsulás
esetén kevesebb, mint 1 fényév, vagyis nem is olyan nagy távolság! Az ennél
távolabb lévő objektumok jelene és jövője elveszett számunkra. Ha valaki
utána akar olvasni/számolni, akkor a Riddler horizontról
~fizikus-ismeretterjesztő szinten bővebben olvashat itt:
http://gregegan.customer.netspace.net.au/SCIENCE/Rindler/RindlerHorizon.htmlés
itt
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/SR/rocket.html

Még egy érdekes, ehhez némileg hasonló horizont típus, amit itt érdemes
lehet megemlíteni, az a Hubble-horizont, ami az univerzumunk folyamatos
tágulásából adódik. Mivel az univerzum elég nagy, a tőlünk messzebb eső
részei a fénysebességnél gyorsabban távolodnak tőlünk... illetve csak
akkor, ha az adott paradigmán belül így interpretáljuk tapasztalatainkat.

Mert ugyebár értelmezhetnénk úgy is a látottakat, hogy a fény sebessége, és
ezzel arányosan a testek mérete is csökken. Ebben a megközelítésben állandó
valós távolság mellett azért tapasztalunk növekvő látszólagos távolságokat,
mert a távolságot a fény segítségével mérjük. Ez egy másik, az einsteini
paradigmán kívül eső, de kézenfekvő és a 60-as 70-es években talán még
közismert (Fock-Lorentz-féle?) alternatív értelmezése volt a
tapasztalatoknak. Azt nem tudom, hogy most mennyire közismert ez az
értelmezés, de gyanítom, hogy nem túlzottan.

Üdvözlettel:
Szondy György

2014/1/17 Istvan Racz
<racz.istvan AT wigner.mta.hu>