fizinfo - Re: [Fizinfo] EGY KIS ESTI FIZIKA" előadás- Jégkockák, jéghegyek és egyebek

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] EGY KIS ESTI FIZIKA" előadás- Jégkockák, jéghegyek és egyebek

  • From: Varga János_PICASSO <vargaj AT freemail.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] EGY KIS ESTI FIZIKA" előadás- Jégkockák, jéghegyek és egyebek
  • Date: Thu, 14 Nov 2013 14:08:42 +0100 (CET)

Kedves Simon Péter!Sajnos az előadásra vidéki lévén nem tudtam elmenni, de az
alábbi témával kapcsolatos kérdésekre a válaszok érdekelnének. Jégkockák,
jéghegyek és egyebek
- Hol olvad el hamarabb a jégkocka: az édes, vagy a sós vízben? - Miért
vándorolhatnak messzire a jéghegyek? - Hogyan melegíti a tengereket a nap? -
Milyennek látja a világot egy hőkamera? Készült esetleg videó felvétel, amin
visszanézhető az előadás? Egy megjegyzés az úszó jégtáblákhoz: Ezzel
kapcsolatosan a médiákban hibás hírek jelennek meg, és sok diák is rosszul
tudja, de még komoly tudósok is belebakiznak (pl. László Ervin (Budapest,
1932. május 12. &ndash;tudományfilozófus, író, eredetileg zongoraművész, a
Magyar Tudományos Akadémia külső tagja, a RÓMAI KLUB tagja; 2006 decemberében
megjelent Káoszpont című könyv szerzője, mely könyv a globális felmelegedési
válságról szól.), amikor azt hiszik, hogy ha egy úszó jéghegy elolvad, akkor
emelkedik a tenger szintje. Ha egy úszó jégtábla elolvad akkor a tenger
szintje semmit sem emelkedik!Ennek egyszerű magyarázata az alábbi.Mivel a jég
sűrűsége 0,9 kg/dm3, így egy 1 dm3 térfogatú jégkocka éppen 0,9 liter vizet
szorít ki, hogy úszhasson. Ha elolvad, akkor a jégből 0,9 liter víz
keletkezik, vagyis éppen az általa kiszorított térfogatba olvad.
Üdvözlettel,

Varga János
"Simon Péter"
<sipet AT freemail.hu>