fizinfo - Re: [Fizinfo] Gyors eloleny

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Gyors eloleny

  • From: Hlavathy Zoltan <hlavathy.zoltan AT energia.mta.hu>
  • To: "Geza I. Mark" <mark AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Gyors eloleny
  • Date: Thu, 18 Apr 2013 22:21:29 +0200 (CEST)

Azt hiszem, a válasz az utolsó bekezdésben rejlik. Ha jól emlekszem,
a melegvérű állatoknak azonos testtömeg esetén kb. egy nagyságrenddel nagyobb energiabevitelre van szükségük, mint a hidegvérüeknek. Az előnyök egyértelműek, ugyanakkor a melegvérűek fokozottan ki vannak téve az éhenhalás veszélyének, míg a hidegvérűek viszonylag könnyen hibernálhatják magukat táplálékhiány esetén. A kérdés tehát számomra úgy hangzik, hogy mely előnyök lehetnek azok, amelyek evolúciós szempontból kifizetődővé teszik a folyamatos nagymértékű tápanyagbevitel igényét, ill. az ennek való kitettséget.

A szervezet fokozott elhasználódása, mint költség még csak ezután jön.
A csúcsragadozók jellemzően váltogatják a nagy teljesítményű és a pihenő üzemmódokat. Úgy tűnik, hogy a biológiai rendszerek elérték a maximális "ésszerű" teljesítménysűrűséget, bár ennek megfigyeléssel való ellenőrzésére van még néhány milliárd év. :-)

Üdvözlettel,
Hlavathy Zoltán