fizinfo - [Fizinfo] Húsz év múlva

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Húsz év múlva

  • From: Radnai Gyula <radnaigyula AT ludens.elte.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Húsz év múlva
  • Date: Sat, 01 Dec 2012 09:15:19 +0100

Kedves Pista!
Körültem csillagmiriád... - írta Vajda János (Gina emlékkönyvébe) annak idején, valamikor a XIX. században. Azóta nyelvészek, irodalomtörténészek értekeztek a "Körültem"-ről, helyettesítve azt "Köröttem"-mel, sőt, Vajda János eredeti kéziratát megtalálva a sokkal inkább ideillő és érthető "Felettem"-mel, de még senkinek se jutott eszébe megkérdezni, mennyi is az a "miriád". Az Idegen szavak szótára szerint a miriád egyszerre jelent tízezret (gör., myriad) és átvitt értelemben megszámláhatatlanul sokat. Erről két kérdés is az eszembe jutott:
1. hány magnitudó fényességig igaz, hogy az északi félgömbön a tiszta égbolton éppen miriád (= tízezer) csillag ragyog felettünk;
2. mondhatjuk-e, hogy a valós számok halmaza miriád (= nem megszámlálható) számosságú...
Mikor szerepelhetnek ezek a kérdések egy, a számok elnevezését firtató kvízben?
Talán Húsz év múlva.
R.Gy.