fizinfo - Re: [Fizinfo] Csernobili Csata

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Csernobili Csata

  • From: por AT reak.bme.hu
  • To: "Geza I. Mark" <mark AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Csernobili Csata
  • Date: Thu, 28 Apr 2011 22:33:42 +0200 (CEST)

Kedves Géza!

Igen a film majdnem 75%-a igaz.
De az nem igaz, hogy titok volt!
Mi itt Budapesten is tudtunk az erőfeszítésről. Tudtunk a föld alatti
alagút fúrásáról. Igaz, mi nem bányászokról tudtunk; akkor (1986-ban!) úgy
tudtuk, hogy a moszkvai metró építőit vitték oda, és gyors fúrópajzsokkal
is dolgoznak. Lehet, hogy csak kézi erő volt.
A robbanásveszélyről is tudtunk, bár az úgy nem igaz, ahogy a film említi.
Két veszély is volt. Ha egy jelentős energiát (grafittűz) bezárunk, akkor
a felgyülemlő energia robbanásszerű kitörésekhez vezethet (ezt minden
fizikus tudja: vö. lőpor égése nyílt lángon és puskagolyóban). De hát be
kellett fedni a lyukat a reaktoron!
És valós, hogy az &#8222;elefántalp&#8221; ami a leolvad fűtőelemekből
képződve áttörte az alsó betont (azt csak két év után volt alkalmunk a NAÜ
jelentésben látni). De tudtunk a zónaolvadásról és a potenciális
következményekről), azzal fenyegetett, hogy a vízzel együtt esetleg új,
ellenőrizhetetlen láncreakciót (azaz energia felszabadulást) hoz létre. Én
jól emlékeszem, hogy ennek lehetőség taglaltuk az AEKI-ban (egyidőben az
eseményekkel!). De annak a valószínűsége, hogy ez valódi atombomba
robbanás legyen nem igaz. Ahhoz jól időzített, egyszerre történő, pontos
gyújtás kell (ez az atombomba &#8222;titka&#8221;). No, persze elég, sőt
óriási fenyegetés volt maga a beinduló, és esetleg hagyományos
energiarobbanást kiváltó ellenőrizetlen láncreakció. Nem véletlen fúrták
az alagutat, nem véletlen gondoltak folyékony nitrogén hűtésre.
Ami nem igaz: az hogy csak most tudtuk ezt meg. Még mi is tudtuk itt
Budapesten. És jómagam is legalább 25 előadást tartottam széles e hazában
(az esetet követő két évben), ahol lényegében ezek nagy részét elmondtam
(akkori korom miatt elsősorban KISZ általa szervezett előadások voltak, -
de nyilvánosak!)
A film persze tele van túlzásokkal és ellentmondásokkal. A sugárzás
mértékéről, ami valóban hihetetlen mértékű volt, többször is halálos dózis
mértékekről beszélnek. Például olyanok (mint pl. a fotóriporter), aki
fölérepült és belefényképezett a reaktorba. Aztán meg május 1-ét is
felvette. És persze ő most is él és nyilatkozik, de mindenki más, aki 3-5
km-re volt az ma már szerinte halott. Szerintük minden pilóta és bányász
meghalt. Persze akik nyilatkoznak azok nem, pedig az első fronton
harcoltak. Ne legyünk igazságtalanok! Minden tiszteletem ezeké a
hétköznapi hősöké! Odamentek, harcolni az ismeretlennel. Persze félig sem
tudták, mi is a sugárzás és hatása, de akkor már elég hír látott
napvilágot ahhoz, hogy sejtsék óriási a veszély. De mentek, bátran, pont
úgy, ahogy egy tűzoltó is tudja: ha bemegy az égő házba a fejére omolhat
egy gerenda, de megy.
Tehát ismétlem: igen, volt második kritikus tömeg veszély (ezt nevezik
ebben a filmben, ma robbanásveszélynek). A méreteiről eleinte csak
sejtések voltak és félelmek. Később kicsit lehiggadtunk, és végül
kiszámították, hogy már nincs igazán ilyen veszély és akkor állították le
a nitrogénhűtésű alagutat és tömték be. De tudtunk róla. Tudott róla a
NAÜ, tudott róla a szakma. És nem volt titkos, beszéltünk róla magunk is.
Nem kell azt terjeszteni, hogy csak ma tudtuk meg! Persze sokan nem
tudták, nem értették. De sok embernek hiába is magyarázod, mert még a
fizikusok egy része sem érti az atomenergetikát. Minden előadásomat később
úgy fejeztem be Csernobilról, hogy végül sikerült megfékezni, végül a
tudás győzött. De már 1988-ban is arról beszéltem végezetül, hogy csaknem
50-100 atomerőművi blokk építésével egyenértékű kár érte Szovjetúniót, és
ezt nem valószínű, hogy kiheveri. Még ma is meggyőződésem, hogy Csernobil
a maga módján hozzájárult Szovjetúnió összeomlásához. Persze ez nem
vigasz! Főleg nem azoknak, akik életüket, lakásukat, munkájukat
veszítették.
Jobb lett volna, ha inkább a Duna TV által sugárzott magyar expedíció
filmjét nézed meg, amely 20 éves évfordulóra látogatta meg a helyszínt
(kedd 22:50). Akkor reálisabb képet kapsz a dologról és következményeiről.
Sokat tanultunk Csernobiltól. Ahogy most is sokat tanulunk Fukushimából.
Minden tiszteletem a &#8222;likvidátoroké&#8221;. És nézd a filmet! Lehet,
hogy a bányászok nem tudták pontosan milyen veszélyt vállalnak. De a
kiköltöztetett Pripjatyban marad atomtudósok pontosan tudták a kockázatot.
És tudták: ennyivel tartoznak a &#8222;Hazának&#8221;. Ma is pontosan
tudjuk a kockázatokat. Mint ahogy TE is, amikor kimész reggel az utcára.
És tudod, hogy átlagosan ma is hárman meg fognak halni, nem feltétlenül
azok, akik figyelmetlenek voltak. És Budapesten kb. 10-szer nagyobb
kockázata van annak, hogy rákot kapsz a füsttől és 20 évvel korábban halsz
meg, mintha leköltöznél egy kies tájra. Te mégis mész az utcára és maradsz
Budapesten. Pedig én figyelmeztettelek!
Pór Gábor