fizinfo - Re: [Fizinfo] Oraszam

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Oraszam

  • From: Szepesi Tamás <szepesi AT rmki.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Oraszam
  • Date: Thu, 27 May 2010 08:28:20 +0200

Kedves György!

Félek, hogy gyorsabban oldódik meg. Orbán Viktor már bejelentette, hogy naponta kell legyen testnevelés óra. Mindenkinek lehet egy tippje, hogy az ehhez szükséges óraszámot melyik tárgytól veszik el.

Ez nem feltétlenül van így - én pl. sporttagozatos osztályba jártam az általános iskolában, és ugyanannyi fizikaóránk volt, mint a többieknek. Pedig legalább heti 4 testnevelés óránk volt (néha 6 is).

Jobban is ment a tanulás, mert egyensúlyban volt a szellemi és testi megterhelés - köztudott, hogy a mozgás, a sport "kiszellőzteti", felfrissíti az elmét.

És nem mellesleg, fegyelmezni is könnyebb olyan gyerekeket, akiket minden nap "lefárasztanak" némi sporttal. A mai iskolákban az egyik legsúlyosabb probléma a fegyelmezetlenség - ehhez a létező összes eszközt elvették: a testi fenyítés tiltása persze érthető, de az osztályzás tiltása? A buktatás tiltása? A "megszégyenítés" (pl. a szemtelenkedő viselkedésének nevetségessé tétele) tiltása? A mobiltelefonok elvételének tiltása? Alsóban a hétvégi házi feladat tiltása? Ezek nélkül hogyan vegyen rá bárki is egy 5-10 éves, energival teli gyereket, hogy a számára teljes közömbös tananyagra figyeljen (amikor kint süt a nap)? Gondolom sokan látták, azt a híres-hírhedt felvételt a TV-ben, amikor a kamasz diák üti és rúgja a tanárt (épp talán fizikatanárt?), és a tanár annyit mer csak tenni, hogy kitér a támadás elől. Önvédelemről még csak nem is álmodik.

Így van ez, jogok vannak, kötelességek nincsenek. Nem meglepő hát, ha az ifjúság úgy gondolja, nekik mindent szabad. Hiába adnak 2-est magatartásból, a diákot nem érdekli. A szülő viszont ilyenkor bejön, és kiveri a balhét. Mindegyik. Szídja, fenyegeti a tanárt. Ebből sokan etniaki kérdést is csinálnak - de ez igen téves. Ebben egyformák a "mai szülők". És a probléma nem újkeletű: a nagymamán anekdotája, hogy egy tanár behívatta egy diákja szüleit. "Kedves anyuka, a gyereke azt mondta nekem, hogy >>hülye<<". "Milyen érdekes!" - így a szülő. "Nekem is ezt mondja otthon!"

Üdv,
Szepesi Tamás

  • [Fizinfo] Oraszam, Válas György, 05/26/2010
    • Re: [Fizinfo] Oraszam, Szepesi Tamás, 05/27/2010