fizinfo - [Fizinfo] Nap, Élet az Univerzumban és Jövőkereső

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Nap, Élet az Univerzumban és Jövőkereső

  • From: Tepliczky István <tepi AT mcse.hu>
  • To: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Nap, Élet az Univerzumban és Jövőkereső
  • Date: Tue, 24 Nov 2009 09:50:23 +0100

www.galileowebcast.hu

Ma és holnap a következő előadásokat közvetítjük előben az interneten:

Nov. 24-én, kedden - 17:30-tól: Dr. Kálmán Béla előadása: A Nap megfigyelése egykor és most (Székesfehérvárról)

Nov. 25-én, szerdán - 17 órától: Nyerges Gyula előadása: Élet az Univerzumban (Esztergomból)

Nov. 25-én, szerdán - 18 órától: Gyulai Iván előadása: Jövőkereső
(HuMuSz-ház)

A mai előadás ajánlója:

A Nap megfigyelése egykor és most
Templomok és műholdak, meg az elhúzódó napfolt-minimum)
Előadó: Dr. Kálmán Béla csillagász

Már Ehnaton fáraó felismerte a Nap fontosságát, de sokáig "csak" időmérő eszközként használták. A katolikus egyház is támogatta a Nap járásának megfigyelését, mert ehhez igazodott az egyházi év, és a legfontosabb ünnepek. Az 1400-as évektől kezdve sok olasz templomban építettek meridián vonalakat, melyekkel a dél időpontját és a Nap égi útját is meg lehetett figyelni. Az előadás első része ezekről a meridiánokról szól.

A másik fontos alkalom a Csillagászat Nemzetközi Éve. Galilei is beszámolt a napfoltok megfigyeléséről és bebizonyította, hogy a makulák valóban a Nap felszínén vannak. Azóta sok mindent megtudtunk róluk, mostanában azonban mintha nem lenne minden rendben a naptevékenységgel. A 2007-re jelzett minimum 2009-ben még mindig tart, és csak elvétve jelennek meg rajta foltok. Előadónd Dr. Kálmán Béla csillagász.

Szeretettel várunk mindenkit a helyszínen: TIT Barátság Háza, Székesfehérvár, III. Béla király tér 1.

Az előadás nagyjából végetér Dr. Vinkó József Polaris TV-ben (www.polaristv.hu) ma este 19 órától közvetített másik előadásáig: Szupernóvák, fekete lyukak és egyéb állatfajták

  • [Fizinfo] Nap, Élet az Univerzumban és Jövőkereső, Tepliczky István, 11/24/2009