fizinfo - [Fizinfo] Ortvay kollokvium

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Ortvay kollokvium

  • From: ortvay AT achilles.elte.hu (Ortvay kollokvium)
  • To: FIZINFO AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Ortvay kollokvium
  • Date: Sun, 15 Feb 2009 16:03:00 +0100 (CET)

ELTE Fizika Intezet

ORTVAY KOLLOKVIUM

2009. februar 19. , csutortok, 15 orakor
Az ELTE Pazmany Peter s. 1/A alatti epuleteben a foldszinti 0.83 eloadoban

Szokoly Gyula
(ELTE Atomfizikai Tanszek):
"Rontgen-hatter a Vilagegyetemben"

Kivonatos ismertetes:

A US Navy 1949-ben egy V-2 raketaval kimutatta, hogy a Nap rontgen sugarzast
bocsajt ki. Ezt R. Giacconi 1962-es merese kovette, melyben kimutatta, hogy a
Naprendszeren kivulrol is erkezik rontgen sugarzas. Az igy megszuleto rontgen
csillagaszat a kovetkezo evtizedek alatt, egyre modernebb rontgen tavcsovek
segitsegevel, kimutatta, hogy az extragalaktikus rontgen sugarzasert diszkret
forrasok felelosek (ahogy ezt Giacconi az 1964-es cikkeben megjosolta),
valamint ezen forrasok fizikajat is lenyegeben megertettuk. A kutatas
legnagyobb merfoldkove a 2002-es Nobel-dij volt. Az eloadasomban attekintem a
rontgen csillagaszatot, valamint ismertetem a Giacconi csoportjaban vegzett
kutatasaimat.

Minden erdeklodot szivesen latunk! Az eloadas elott negyed oraval
az eloadoban teat szolgalunk fel.
Az eloadas-sorozatrol az interneten az "ortvay-koll.elte.hu" cimen
talalhato informacio.

  • [Fizinfo] Ortvay kollokvium, Ortvay kollokvium, 02/15/2009