Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] A bolognai rsz.-rol (is)

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] A bolognai rsz.-rol (is)


Chronological Thread 
  • From: "Nemeth Csaba" <ncs AT almos.vein.hu>
  • To: <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] A bolognai rsz.-rol (is)
  • Date: Wed, 2 Apr 2008 09:10:57 +0200
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Tisztelt Listatagok!

A bolognai rendszer kritikájával kapcsolatban idézném magamat :).

Az alábbi írást kb. 2 éve küldtem be a Pannon (akkor Veszprémi) Egyetem helyi
lapjába ("Egyetemünk"). Végül nem jelent meg.



Megjegyzések "A mai egyetemrol" c. cikkhez



Az Egyetemünk 2006/5. számban megjelent íráshoz (A mai egyetemrol (vitairat
ötezer karakterben)) szeretnék néhány gondolatot hozzátenni, a részletes
elemzés szándéka nélkül.

A klasszikus egyetem legfontosabb célja, feladata, funkciója (ide mai divatos
szavakat is tehetnénk, mint pl. "küldetése") Csányi Vilmost idézve az
lehetne, hogy újratermelje önmagát. Persze ehhez azt kéne meghatározni, hogy
mi is "o". Talán nem tévedünk nagyot, ha egyszeruen így fogalmazunk: a
tudományok muvelése és továbbadása. Ez elso közelítésben mentes minden
gazdasági és praktikus megfontolástól. Az "önmaga újratermelése" azt
jelentené, hogy a lelkes hallgatókból kiválasztatnak a legjobbak, akik az
egyetemi keretekben folytatják a tudományok muvelését és annak továbbadását.
A többiek továbbviszik az ott szerzett tudást, és hasznosítják a saját életük
és a közösség jobbulására.

Ennek mellékterméke lehet a szakemberré válás is, azaz egyesek praktikus
célokat figyelembe véve, bizonyos gyakorlati területeken jártasságot
szereznek, és ebben a folyamatban az egyetemen szerzett tudást is
hasznosítják.



A mai felsooktatás célja, feladata, funkciója nyilván nem ez. A nevet
megtartotta (hagyományból), de ma a fo cél a szakemberképzés (szakoktatás).
Ennek a célnak megfelelni úgy tud, hogy próbálja kiszolgálni a szakembereket
alkalmazó gazdasági szervezeteket. Ha következetesek lennénk, akkor ma már a
"gyár" kifejezés találóbb lenne az egyetem helyett. A termék, amit ez a gyár
eloállít: a piacképes szakember. Ezt kell minél kisebb ráfordítással
"legyártania". A felsooktatási intézmény szervezetileg, elvárásaiban és
szabályzó-értékelo rendszereiben is egyre inkább átveszi a gyárakban
használatos mintákat: a "minoségbiztosítás" (ISO.), a számszeru faktorokkal
történo mérés, (ezekkel együtt a papírgyártás és bürokrácia) és mindenekelott
a gyárak fo célja: a profittermelés (vagy minimum a rentabilitás).

Ma persze még ez nem muködik teljesen ennek megfeleloen. Ma még sok a régi
beidegzodésekbol hozott kolonc. A cégek/gyárak mást várnak. Pl. ugyanezen
számban (2006/5) a 11. oldalon olvashatjuk, hogy egy bizonyos cég nem
elégedett a képzéssel. O ajánl modulokat, amelyek szerinte fontosak. Sot:
"cégünk, több ún. belépo szintu állást kínál, ahol csupán a nyelvtudás a
követelmény, minden egyéb ismeretet belso tréningek formájában biztosítunk" -
írja. Azaz, az "igazi" gyár tkp. a szakemberképzést is jobban végzi, mint az
"egyetem", így a felsooktatásnak eszerint a nyelvtanoda szerepe maradna.
(Akkor miért a nyelvi lektorátusokat építik le mindenütt?)



Az egyetemi kutatásról Bányai Istvánt idézném: "Az egyetemi kutatás célja
pedig, hogy a fo termékünket, a jó diákot, akit majd Nobel-díjasok
alkalmaznak, "eloállítsuk". Sok más mellett azt mondják, hogy az egyetemi
oktatáshoz szükséges a tudás frissen tartása, amit kutatással érünk el. Ezt
hívják alapkutatásnak. Ezt lehet a tanítás mellett muvelni. A kutatás és a
fejlesztés, már más dolog. Ennek közvetlen célja van. Egy adott termék,
technológiája, eljárás, gyógymód stb. elsoként való megvalósítása. Itt nem
szabadidos tevékenység a kutatás, itt az a fo tevékenység éjjel-nappal, és
idore. Nincs kifogás, nincs pihenés. Nincs közben a hallgatókkal való
foglalkozás. Ez nem egyetemi oktatónak való, ez külön szakma, igen magas
jövedelemért." (http://www.atv.hu/friderikusz/?q=node/268)

Vagy ide illik Csányi Vilmostól az alábbi idézet: "Olyan helyzet alakult ki,
hogy ma már csak az tud tisztességesen oktatni, aki különleges feladatokra
kap pályázati pénzeket. Aki nem elég különleges, versenyképes, az már nemcsak
a kutatást, az oktatást is abbahagyhatja. Az egyetem ugye nevében is mutatja,
hogy nem különlegességeket oktat, hanem összefüggo, szervezett, "egyetemes"
tudományos kultúrát, amibol nem lehet kiemelni a "versenyképeseket" a többiek
rovására. Ha mondjuk éppen nincsen "versenyképes" kórbonctan, akkor nem kell
az orvosegyetemen kórbonctant oktatni?"
(http://www.nol.hu/alternativ/cikk/404555/)



A BSc képzésrol. Ami nekem tetszik benne az a flexibilitás és az
átjárhatóság. Viszont nem igazán tudom, hogy miként lehetne elérni azt a
célt, amit megcéloz, azaz, egyszerre lerakni egy szélesebb tudományterület
alapjait, aminek birtokában majd lehet továbblépni egy MSc fokozatra, és
ugyanakkor egy olyan gyakorlati szakképzést adni, amely egybol alkalmazható
az "életben". Egyszerre lenni szakmunkásképzo és egyetemi elokészíto. A két
cél különbözo, és keverése egy elég szerencsétlen koktél lehet. Azaz,
ahelyett, hogy mindkét célnak megfelelne, egyiknek sem fog.



És végül, érdemes feltenni a kérdést, hogy miként változik a kibocsátott
diplomák értéke az idovel? Az eddigi változások ("gyárszeruvé alakítás)
valóban azt eredményezték-e, hogy a mai frissdiplomások "jobb minoségu",
mélyebb és jobban hasznosítható tudást feltételezo, értékesebb papírt kapnak
kézhez, mint 10 vagy 20 évvel korábban diplomázott elodeik? (Akár a "piac",
akár az "akadémikus" értékítélet szerint.) Amennyiben erre a kérdésre
határozott igen választ kapunk, akkor nagyobb a valószínusége annak, hogy jó
úton haladunk (legalábbis e szempontrendszer szerint). Ha nem, akkor érdemes
elgondolkodni a változások irányáról és célszeruségérol.



Németh Csaba


  • [Fizinfo] A bolognai rsz.-rol (is), Nemeth Csaba, 04/02/2008

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page