Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 55 kötet, 22 szám

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 55 kötet, 22 szám


Chronological Thread 
  • From: Csorgo Tamas <csorgo AT sunserv.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 55 kötet, 22 szám
  • Date: Wed, 26 Mar 2008 16:03:56 +0100 (CET)
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>



Tisztelt Kollégák!

Óvatosan örülök annak, hogy a természettudományos műveltség
az érettségi szempontjai közé kerül, azaz hogy
az érettségin egy természettudományi tárgyat kötelezően
választhassanak a diákok.

Fontos, hogy ez a matematika érettségi megtartása mellett
legyen lehetséges, és érdemes lenne szakmai vitát folytatni
arról, hogy miként lenne a legjobban megvalósítható.

Jó lenne, ha például a választható tárgyak tételesen
fel lennének sorolva, és ezek között a választható
tárgyak között szerepelne az egységes természetismeret is:

Tehát természettudományi érettségi tárgyak:
Biológia vagy
Fizika vagy
Földrajz vagy
Kémia vagy
Egységes természetismeret
(Pl Marx György: Életrevaló Atomok c könyve alapján).

A jelenlegi középiskolai természettudományi műveltség emelése
mindenképpen kulcskérdés, mivel az új techmológiák kifejlesztése
és meghonosítása az a pont, ahol a legélesebb a verseny az
országok és nemzetek között a jövőbeli vezető szerep kivívásáért
és a gazdasági fejlődésben való élenjárásért.

Tudomásom szerint ma Magyarországon a természettudományi, mérnöki,
műszaki diplomát szerzők száma csökken, vagy stagnál, és a
középiskolai természettudományos oktatás és műveltség válságos
jeleket is mutat.

Ezért megfontolásra javasolnám az orvosi egyetemeken a fizika
felvételi visszaállítását, és a fizika oktatás kiterjesztését a
jelenlegi 9-11 évfolyamról a középiskolák, gimnáziumok 9-12
évfolyamára is. Ezek az intézkedések több természettudományos
műveltséghez vezetnének és viszonylag egyszerűen megvalósíthatóak,
mert már volt példa arra, hogy hatékonyan működtek.

Például a médiaismeret tantárgy rovására történhetne a
természettudomány térnyerése. Tapasztalataim szerint a médiáról
a diákok a tanórákon kívül is könnyen és bőven szereznek
olyan médiaismereteket, amelyek lehet hogy érdekesek és
élményszerűek, viszont építeni rájuk sok mindent nem lehet, új
technológiát legalábbis biztosan nem. Ahhoz a természettudományok
ismeretén keresztül vezet az út.

Az integrált (egységes) természettudományi oktatás lehetőségét
biztosan a tanárképzéssel kellene kezdeni, ez hosszú és
nehéz reformokat igényel. Viszont fizika tanárok
jelenleg is vannak, csak éppen a tantárgy ma kevésbé divatos,
noha alapvető voltát nehéz lenne vitatni.

Üdvözlettel

Csörgő Tamás




Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page