Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] kerettanterv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] kerettanterv


Chronological Thread 
  • From: Foldes Istvan <foldes AT rmki.kfki.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] kerettanterv
  • Date: Thu, 22 Nov 2007 15:52:30 +0100
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: "ELFT H&amp;#205;RAD&amp;#211;" <fizinfo.lists.kfki.hu>

Az alábbi írást küldtem el az OM honlapján, mint saját véleményemet. Elnézést kérek az írás hosszáért, ami meghaladja a fizinfo szokásos terjedelmét.

Tisztelt Uraim!

Amennyiben az újabb kerettanterv tervezet megvalósul, azzal újabb szöget vernek a magyar természettudományi oktatások koporsójába. Bár a célok és feladatok között azt írják le, hogy „kiemelt feladatának tartja a természeti ... környezet védelmét” és „ a matematikai és a természettudományos kompetenciák fejlesztésével hozzájárul az élő és élettelen környezet jelenségeinek ... megértéséhez, a természettudományos gondolkodás fejlődéséhez”, a konkrét tervezet a természettudományos oktatás óraszámainak további radikális csökkentését tartalmazza, azaz ellentmond saját alapelveinek.

Felhívnám figyelmüket arra, hogy már a 17/2004-es OM rendelet is olyan alacsony természettudományos óraszámokat tartalmazott, hogy azóta a középiskolákban ezen tárgyakból már szinte kizárólag feladatmegoldásokat tanítanak, hogy az érdekeltek az érettségi és az egyetemi felvétel kitériumait teljesíteni tudják. Emellett a kísérleti demonstrációk (ami valójában az oktatást a fiatalok számára vonzóvá tudja tenni) gyakorlatilag megszűntek, nem maradt rá idő. A diákok számára ezek a térgyak emiatt egyre kevésbé lesznek vonzóak. Következésképpen az egyetemre bekerülő diákok alapismeretei a természettudományos tárgyakból rendkívül alacsonyak, ma már a tudományegyetemeken a képzést középiskolás anyaggal kell kezdeni. Ez maga után vonja az egyetemről frissen kikerülő tanárok általános színvonalának gyengülését is, a folyamat lavinaszerűvé válhat, egyre nehezebb lesz az oktatást újból szintre hozni. A természettudományok iránt nem közvetlenül érdeklődők pedig egész egyszerűen semmit sem tudnak, még a méter centiméterre való átváltása is problémát okoz nekik.

Mindez egy olyan korszakban történik, amikor épp a természettudományok múlt századbeli forradalmi fejlődése elmondhatatlan változásokat hozott a közlekedéstől a kommunikációig és a modern orvostudományig. Jelen században globális energiaválság és klímakatasztrófa fenyegeti az emberiséget, alapvető szükség van hát a természettudományokban járatos emberekre, akik nem a szórakoztató ipar parajelenségeit, csillagjóslásait és kézrátevő mesterek csodáit tekintik készpénznek, hanem fel lesznek vértezve a természet alaptörvényeinek ismeretével, akiknek a kémia nemcsak bemagolandó képleteket jelent, hanem festéket és gyógyszert, a fizika pedig nem csak a lepuskázandó feladatokat, hanem a mozgások és mozgatók egymásrahatását, és az anyag szerkezetének megértését. Csak az alapvető folyamatokat megértő emberek képesek környezetükkel egyensúlyban élni.

Bár a korábbi rendelet heti, a jelenlegi tervezet pedig éves óraszámokat jelent, azért közelítőleg össze lehet őket hasonlítani, amit meg is teszek, kritikai megjegyzésekkel, és alkotónak szánt javaslatokkal. Az összehasonlítással a gimnáziumok 9-12. éveire szorítkozom. A tervezet szerint a gimnázium 4 éve alatt a „biológia és egészségtan” kb. heti 1 (összesen 18.5), a fizika és kémia heti 0.5-0.5 órával csökken. Szintén csökken az informatika heti másfél órával (meglepő az informatika korában). Ezzel szemben radikálisan (heti 7 órával) nőtt az idegennyelv oktatása és több magyaróra lenne. A rendelet-tervezet láthatóan olyan szűklátókörű bölcsészek, nyelvtudorok munkája, akiket feltehetően frusztráltak ifjú éveikben saját gyenge természettudományos eredményeik, ezért nem tartják azokat a tárgyakat fontosnak.

Mit lehet tenni? A magyarórák számának növelésére valószínűleg szükség van. Nagy baj, hogy fiataljaink nagy többsége képtelen helyesen írni, soha nem olvas el könyvet stb. A tervezetben megjelenő 2 idegennyelv közel azonos óraszámban történő oktatását viszont alapvető hibának tartom. Tisztában kell lenni azzal, hogy egy átlagos (nem elit) gimnáziumot elvégző „érett diák” a jelenlegi oktatás mellett egyetlenegy idegennyelvet sem beszél, pedig néha kettőből is tanítgatják. Köztudomású, hogy alacsony óraszámban nem lehet nyelvet megtanítani (remélem, a korábbiakból látszik, hogy túl alacsony óraszámban a természettudományokat sem). Ne két nyelvet tanítgassunk, hanem egy nyelvet tanítsanak meg a diákoknak, de azt jól. Egy idegen nyelv jó megtanulása alapot adhat a további nyelvek könnyebb tanulásához is, de nem biztos, hogy a második idegen nyelv is a közoktatás feladata. Ezt a jól megtanult idegennyelvet a táblázat 1. idegennyelv óraszámánál nagyobb óraszámban lehet ekkor tanítani, ez sikert hozhat. És nem szabad elvenni a természettudományoktól órákat, hanem inkább még megnövelni azokat. A korábbi óraszám visszaadása mellett legalább az informatikából lecsippentett órákat kellene még arra felhasználni, hogy megtanulják az informatikai lehetőségeket használni a természettudományos szaktárgyakban, azok óráin: Nézzék csak földrajz órán a világot pl. a „Google Earth” programmal, gyűjtsenek anyagot kidolgozandó biológiai, orvosi problémákra, írjanak egyszerű programot fizika feladatok megoldására stb... Ezzel az informatikát valóban elsajátíthatják a gyakorlatban, nemcsak egy évvégi jegyet szerezhetnek belőle mint tantárgyból, és egyidejűleg természettudományos ismereteket szerezhetnek szinte játszva.

Ezért arra kérem a tervezet készítőit és bírálóit, vizsgálják meg, miként lehet kiváló humánjellegű oktatás mellett a természettudományos oktatások színvonalát nem tovább csökkenteni, hanem a korábban európaszerte elismert magas színvonalát ismét legalább megközelíteni.

Üdvözlettel
Földes István
fizikus, az MTA doktora






Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page