fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika és természettudományi oktatás a középiskolákban

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika és természettudományi oktatás a középiskolákban

  • From: Biro LP <biro AT mfa.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika és természettudományi oktatás a középiskolákban
  • Date: Tue, 20 Nov 2007 09:28:40 +0100

Tisztelt Kollegak,

Teljese mertekben egyetertek Csorgo Tamas alabbi levelevel es Morone Tapody Eva felhivasaval, emlekeztetni szeretnek arra, hogy nehany evvel ezelott, amikor Kertesz Janos akademikus szervezett egy internetes alairasgyujtest (egy mas jellegu ugyben), legalabb azt sikerult elerni, hogy a problemarol szo essen. Valoban fontosnak erzem, hogy megmozduljunk es eljuttassuk velemenyunket az aggaszto folyamatokkal kapcsolatban egyreszt az Oktatasi es Kulturalis Miniszteriumba (http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=1281&articleID=230163&ctag=articlelist&iid=1), masreszt pedig a medianak, ezt a feladatot valoszinuleg az ELFT vallalhatna fel a leginkabb.

Az emult evekeben volt alkalmam arrol beszelgetni amerikai szakemberekkel, hogy az NSF komoly es celzott erofesziteseket tesz annak erdekeben, hogy a gimnaziumi oktatas szintjen megismertesse az amerikai fiatalokkal a termeszettudomanyok nyujtotta lehetosegeket es felkeltse erdeklodesuket ebben az iranyban. Ezzel ellentetes iranyba latszanak menni a hazai folyamatok.

Udvozlettel

Biro Laszlo P.

Csorgo Tamas wrote:

Tisztelt Kollégák!

Súlyos aggodalommal tölt el, hogy noha az évente kiadott új diplomák száma szinte megnégyszereződött a rendszerváltás óta,
tudomásom szerint a műszaki területen az új diplomák száma
stagnál, vagy pedig csökken, és az egyetemi kollégák
jelzései szerint a most egyetemre kerülő nemzedék fizika
tudása igen alacsony átlagos színvonalra került
(tisztelet a kivételnek).

Azt is meglepve tapasztaltam, hogy a matematika oktatás óraszáma
is jelentősen csökkent a 20-30 évvel ezelőttihez képest.
Miközben a természettudomány és a technológia alapjaiban
változtatja meg környezetünket, hétköznapi életünket,
közben azt tapasztalhatjuk, hogy nincs kötelező természettudományi
tárgy az érettségin, és a természettudományos műveltség és kultúra
hanyatlásának jelei mutatkoznak. Kérdés, elég gazdag-e Magyarország ahhoz, hogy ezt a jelenséget ne orvosolja,
és a műszaki értelmiség képzése elé további akadályokat
gördítsenek (pl a fizika óraszám további csökkentésével).

Kérem, aki egyetért, emeljen szót azért, hogy újra 4 évfolyamban
tanítsák a fizikát a középiskolákban, emelt óraszámban.

Jó lenne elérni azt is, hogy kötelező legyen választani
egy természettudományi tárgyat, hasonlóan ahhoz, hogy jelenleg
választható egy idegen nyelv, amelyből érettségit kell tenni.
A természet ismerete legalább olyan fontos, mint egy idegen nyelv ismerete.

Üdvözlettel

Csörgő Tamás

Fizinfo AT lists.kfki.hu

| Informacio: https://sunserv.kfki.hu/mailman/listinfo/fizinfo |
| Kiraly Peterne
kiraly AT sunserv.kfki.hu

Head of the Nanotechnology Department MTA Hungarian Academy of Sciences MFA Research Institute for Technical Physics and Materials Science Mail: H-1525 Budapest, P.O. Box 49, Hungary Street: H-1121 Budapest, Konkoly-Thege ut 29-33
Phone: +36-1-3922681
Fax: +36-1-3922226 e-mail: biro AT mfa.kfki.hu http://www.mfa.kfki.hu/int/nano/