fizinfo - Re: [Fizinfo] BSc. hallgatok tudasszintje

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] BSc. hallgatok tudasszintje

  • From: Nagy László <nlacap AT freemail.hu>
  • To: <fizinfo AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] BSc. hallgatok tudasszintje
  • Date: Sat, 26 May 2007 08:41:37 +0200

Tisztelt Kollégák !
Pont most volt kedden az M1-en az oktatásról Kedd21 musorban, ahol többek
között sajnos Hiller miniszter úrnak sajnos nagyon igaza volt: általános
iskola felsotagozat pótolja az alsó tagozatot, középiskola az általános
iskolát és a felsooktatás a középiskolát.
Az egésznek 1990-óta (folyamatosan kormány állástól függetlenül) következo
okait látom:
1, Ösztönözték az iskolákat, egyetemeket és a szüloket is, hogy mindenki
érettségizzen, egyetemre menjen - az idézett cikkben 127 fizika szakos
elsoéves hallgatóról beszélnek én 1973-ban kezdtem, ha jól emlékszem 20 alatt
voltak a fizika szakosok ....
2, A "nyugati" fejlodéssel bejött annak értékrendje a tanulóknál,
társadalomnál: ma nem "divat" könyvet olvasni, tanulni, csöndben ülni és
odafigyelni az órán, délutáni szakkörökre stb.- re eljárni.
3, Társadalmi szakadék: kezd szétválni a társadalom : nagyon megnott azok
része, akik nem tudnak/akarnak tanulni, dolgozni.

Röviden én ezt a két alapveto részt látom alapproblémának.
Az elso (politikai, állami) dolgon próbálnak változtatni, de amíg piaci
viszonyok vannak ( és maradnak is) hiába szigorítanak az állami
intézményeknél, a "hiányt" átveszik azonnal a magán, alapítványi intézmények
általános iskolától az egyetemig. És milyen színvonalon ? Senki nem
ellenorzi. Utóbbi idoben két példa erre: egy cigány telepen megszunt az
állami iskola, mert kevés volt a gyerek és, hogy integrálódni tudjanak jobb
lenne nekik rendes "vegyes" iskolába járni. Hiába tiltakozott az önkormányzat
a helyi és a cigány is, megengedték egy alapítványnak, hogy 8-10 gyerekkel is
folytathassa az oktatást helyben. Másik a felsooktatásra jellemzo, ami most
játszódik egy képviselo doktori címével ...

És sajnos a másodikra se igen látok megoldást: 30 éve tanítok és jó pár
osztálynál, gyereknél tökéletes érdektelenséget lehet látni, nem csak a
tárgyam (fizika) iránt, hanem az egész iskola, oktatás iránt. Nem csinál
semmit, (ha egyáltalán bejön), fekszik, alszik, telefonál stb. nem izgatja,
hogy 8-9 tárgyból bukik és évet kell ismételnie. A szülo elzavarja az
iskolába, amíg lehet. Dolgozni végképp nincs kedve stb. És így sajnos sok
tehetség is veszendobe megy az osztálytársai miatt. Módszertant kellene
váltani, mondják projekt stb. De ebben a kötött 30-35 ös létszámmal, órákkal
stb. nem igazán lehet. A mai világ , igény sokkal gyorsabb, "pergosebb" .
Nekem is sokat változott az igényem: a Duna Tv-n múltkor befutottam a Derrick
sorozatba, szinte nézhetetlen, unalmas volt, pedig annak idején mindenki ott
ült izgulva a tv elott.

A harmadik pedig európai (amerikai) probléma is. Az utóbbi két évben sikerült
német, finn, lengyel, osztrák középiskolákkal megismerkednem és náluk
ugyanezek a problémák vannak.

Nagy László