fizinfo - [Fizinfo] Budapesti Szkeptikus Konferecia

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Budapesti Szkeptikus Konferecia

  • From: Härtlein Károly <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu, fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Budapesti Szkeptikus Konferecia
  • Date: Sat, 10 Feb 2007 14:46:28 +0100

Tisztelt Lista!

Idén is megrendezzük a Műegyetemen a Budapesti szkeptikus konferenciát.

A konferencia honlapja http://szkeptikus.bme.hu

Budapesti Szkeptikus Konferencia 2007. február 24.
BME Fizikai Intézet F29-es tanterem

Babonák, misztikus tanok minden időben voltak, de a tudomány eredményeit félremagyarázó, azokat alantas célokra felhasználó áltudomány a 20. század gyermeke, amely a média segítségével vált nagyhatású közellenséggé. Ellene a küzdelmet az oktatásnak – köz- és felsőoktatásnak – és a tudománynépszerűsítésnek kell vállalnia.

A gyerek az iskolában megtanulja az alapvető tudnivalókat, mire érett lesz, tud mindent, amire szüksége lehet az életben. Aki tovább tanul, az a felsőoktatásban már kifejezetten tudományos ismeretekhez juthat. A kérdés ezek után az, hogy hogyan élnek meg a kuruzslók, sarlatánok, szemfényvesztők. Pedig nagyon jól megélnek, holott ők is csak olyan iskolákba jártak, mint mi, akiket rendszeresen rászednek. Hogy lehet ez?

-A tudomány olyan bonyolult, hogy képtelenség legalább a nélkülözhetetlen lényeget továbbadni?
- A köz- és felső oktatás nem képes ellátni feladatát?
- A média folymatos agymosása a tudományos gondolkodás igényét is kiöli belőlünk?
- Az irracionális elem mindig is uralkodó volt ismereteinkben, csak ezt eddig bölcsen magától értetődőnek tekintettük?

Tudomány és áltudomány kikerülhetetlen kérdéseit ezúttal az oktatás folyamatában vizsgáljuk. Az iskola és egyetem mellett a tudomány és a média, sőt, a műveszetek szerepét is elemezni próbáljuk a világról szerzett tudásunk kialakításában. Fontos gyakorlati kérdés, van-e söprögetni valónk a saját portánk előtt? Az egyetemek, oktatási intézmények falai között találkozhatunk-e áltudományokkal?

Ennek a kötelességnek a jegyében született meg három éve a BME Fizikai Intézetének falai között a Budapesti Szkeptikus Konferencia, elsősorban az egyetemi hallgatóságot tekintve célközönségnek, de szivesen látunk minden érdeklődőt. Konferenciánkat hagyományosan minden év február utolsó szombatján rendezzük meg, 2007-ben február 24.-e lesz e jeles nap.

Természetesen az áltudományos esettanulmányok érintettjeit meghívtuk erre az összejövetelre, nehogy mástól kelljen megtudniuk, hogy milyen összefüggésben kerültek szóba egy szkeptikus találkozón. A program időbeli lehetőségeit és az előadók testi épségét nem veszélyeztető reflexiókra is van lehetőség.

A műegyetemi szkeptikus találkozók sorában a 2007-es lesz a negyedik. Noha a jó irányú tudatformálás hatásosságát illetően is "szkeptikusak" vagyunk, de nem annyira, hogy egy leheletnyi optimizmust ne előlegezzünk magunknak..

Program:

9 30 – 9 40 Kertész János akadémikus, egyetemi tanár, BME Fizikai Intézet igazgatója
Megnyitó

9 40 – 10 20 Rónaki József főigazgató, (Országos Atomenergetikai Hivatal)
Az atomenergia és a fenntartható fejlődés

10 25 – 10 35
Orosz László egyetemi docens (Műegyetem)
Intermezzo

10 40 – 11 20 Bíró Tamás tudományos tanácsadó, (KFKI, Műegyetem Fizikai Intézet)
Miért 3,10 és 26
avagy lehetnének-e mások a fizikai törvények

11 25 – 11 35
Orosz László egyetemi docens (Műegyetem)
Intermezzo

11 40 – 12 30 Károlyházy Frigyes nyugalmazott egyetemi tanár, (ELTE)
TÜNDÉRKERT
Egy kis időtöltés a téridőn

12 35 – 12 45
Härtlein Károly tanszéki mérnök, (Műegyetem Fizikai Intézet)
Intermezzo

Ebédszünet

13 45 – 14 00 Balthazár Zsolt
Természettudományos áltudományok oktatása az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán

14 05 – 14 20 Füstöss László egyetemi docens (Műegyetem)
"Ne rakj magadnak olyan házat, melybe háziúr települ!"

14 20 – 14 35 Hraskó Péter nyugalmazott egyetemi tanár
Mikor nem forog egy űrhajó?
(a NASA új űrkísérlete)

14 35 – 15 35
Fórum

15 35 – 1615
Dávid Gyula fizikus, (ELTE TTK Fizikai Intézet Atomfizikai Tanszék)
Lakható Univerzum

16 20 – 16 30
Härtlein Károly tanszéki mérnök, (Műegyetem Fizikai Intézet)
Intermezzo

16 35 – 17 15 Beck Mihály akadémikus, emeritusz professzor (MTA Kémiai Kutatóközpont)
A hiszékenység forrásai és vámszedői

17 20 – 17 50
Kőhalmi Ferenc
Bűvészmatematika

18 00 –
Filmveítés

Härtlein Károly

  • [Fizinfo] Budapesti Szkeptikus Konferecia, Härtlein Károly, 02/10/2007