fizinfo - [Fizinfo] helyesírás

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] helyesírás

  • From: Fórizs István <forizs AT geokemia.hu>
  • To: Fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] helyesírás
  • Date: Mon, 06 Nov 2006 10:08:37 +0100

Vattay Gábor írta:

És ha még a keresőkhöz is értenénk, akkor könnyen megtalálhatnánk a
http://hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Fizika_port%C3%A1l
weboldalt.

Megnéztem az oldalt. A Fizika tárgykörben találtam 28 címszót, és annak is egy része ilyen "A fizika világéve", vagy "Klasszikus fizika".

Szalay Kati a következőt írta:

és a KFKI-Web webmestere-, hogy a Vattay Gábor által említett "Wikipédia:Fizika" portálra rendszerünkbe 2005. november 8-án , azaz egy évvel ezelőtt került hivatkozás, lásd: http://www.kfki.hu/newarch/2005/new05nov.html a nov. 8-i dátumnál.

Vagyis a fönti 28 címszó bevitele elgalább 1 évet vett igénybe (ez nem valami nagy tempó). Ezt a Wikipédiát önkéntesek írják, szerkesztik. Szakmai felügyelet nincs.
Véleményem szerint kiindulópontnak talán jó, de a jelek szerint magától csak nagy nehezen fog föltöltődni. Komoly előrelépést csak szervezett cselekvéstől lehet várni. Ha a fizikusok és fizika tanárok közössége megszervezi, akkor lesz belőle valami, ha nem, akkor a fönti tempóban "halad" előre a dolog.
Ráadásul mindezt úgy kellene megoldani, hogy segítse a helyesírásunkat is. Ha valaki bizonytalan benne, hogy mit kell egybe vagy külön írni, akkor itt le tudja ellenőrizni.
Ezen túl pedig jó lenne egy helyesírás tanácsadó. Tudom, hogy meg lehet nézni a Magyar helyesírás 11. kiadását (ha jól tudom, akkor ez a legújabb), azonban nem mindig segít a döntésben.
Az én kutatási területem az izotóp-geokémia. Nagyon sokat vitatkozunk a munkahelyen, hogy mit írjunk egybe és mit ne. Már az is kérdéses, hogy az "izotóp-geokémiá"-t hogyan írjuk, egybe, vagy kötőjellel. Egy fogalomnak érezzük, ugyanakkor túl sok szótagból áll ahhoz, hogy a helyesírási szabályzat szerint egybe lehessen írni. De ennél vannak sokkal cifrábbak is, mint pl. a "stabilizotóparány-mérő tömegspektrométer". A gyakorlatban ki így, ki úgy írja.
Talán he lenne egy fórum, ahol föl lehetne dobni a problémát, majd valahogyan megegyezni az adott kifejezés helyes írásában (vagy a helyesírásában?)??

Üdvözlettel: Fórizs István