fizinfo - [Fizinfo] Részleges holdfogyatkozás lesz szeptember 7-én, csütörtökön este

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Részleges holdfogyatkozás lesz szeptember 7-én, csütörtökön este

  • From: Tepliczky István <tepi AT mcse.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Részleges holdfogyatkozás lesz szeptember 7-én, csütörtökön este
  • Date: Wed, 06 Sep 2006 09:21:45 +0200

Részleges holdfogyatkozás lesz szeptember 7-én, csütörtökön este

Teljes holdfogyatkozások alkalmával a Hold teljes egészében belemerül a Föld árnyékkúpjába, az umbrába. A szeptember 7-ei fogyatkozás sajnos csak részleges lesz, mértéke 0,189 .

A fogyatkozás már holdkelte előtt elkezdődik a félárnyékos fázissal. A Hold Magyarországról nézve 19:10 körül kel, látóhatár feletti magassága csak nagyon lassan fog növekedni. Amikor holdkelte után kb. egy órával, 20:05-kor elkezdődik a részleges fogyatkozás, akkor is csak 7-9 fok magasan lesz a látóhatár felett. (Összehasonlításul: a Hold látszó átmérője körülbelül 1/2 fok.) A fogyatkozás maximuma háromnegyed óra múlva következik be, 20:51-kor. Ekkor a holdkorong 12%-át takarja teljes árnyék, 88%-án félárnyékos fogyatkozás látszik. Csak kísérőnk északi sarkvidékének egy kisebb része kerül fedésbe - érdekes látvány lesz a kissé eltorzult, "megskalpolt" Hold. Égi kísérőnk a teljes árnyékból 21:38-kor lép ki.

A jelenség kapcsán 20 órai kezdettel a Magyar Csillagászati Egyesület szabadtéri távcsöves bemutatót tart az óbudai Polaris Csillagvizsgálóban (Budapest, III. ker, Laborc u. 2/C.), amelyen az alábbi előadások hangzanak el:

20.00 A SMART-1-űrszonda becsapódott a Holdba (Kereszturi Ákos)
20.30 Mit láthatunk a teleholdon? (Jakabfi Tamás)
21.00 Bolygó-e a Plútó? (Sárneczky Krisztián)

Kapcsolódó linkek:

http://hirek.csillagaszat.hu/
http://polaris.mcse.hu/
http://www.mcse.hu