fizinfo - [Fizinfo] Leap second

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Leap second

  • From: János Zana <Janos.Zana AT uni-corvinus.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Fizinfo] Leap second
  • Date: Sat, 31 Dec 2005 20:22:29 +0100

Kedves kollégák!
A mai napon (december 31-én) a nap utolsó perce 61 másodpercig fog tartani.
Ezzel kapcsolatban merült fel bennem egy kérdés, amelyre nem tudom a választ.
Azt hallottam, hogy a GPS rendszer valamennyi műholdjában van egy-egy cézium atomóra. Ezt nehezen hiszem, mert tudomásom szerint ezek meglehetősen vaskos mágnest tartalmaznak. A másik kérdésem még fogósabb. Eszerint a GPS rendszerben folyamatosan múlik az idő, azaz: nem igazítják az órákat a szökőmásodpercek rendjét követve. Ennek oka, hogy az óraigazítás pillanatában a GPS által megadott földfelszíni helyzet ugrásszerűen megváltozna; a felhasználó egy pillanat alatt Mongóliában találná magát. Ez az, amire nem tudom a választ, mert feltételezésem szerint a GPS rendszer időkódok késleltetési idejének (fázisának) mérésén alapszik, hiszen a vevőnek nincs irányérzékeny antennája.
Tévednék? Tudja valaki a választ?
Addig is boldog újévet mindenkinek Üdvözletel Zana János

  • [Fizinfo] Leap second, János Zana, 12/31/2005