fizinfo - [Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás - nov. 8/9-én

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás - nov. 8/9-én

  • From: Tepliczky István <tepi AT mcse.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás - nov. 8/9-én
  • Date: Thu, 06 Nov 2003 17:53:02 +0100

Teljes holdfogyatkozás szombatról vasárnapra virradóan!
Rendkívüli nyitva tartás a Polaris Csillagvizsgálóban

November 8-áról 9-ére virradó éjszaka, éjfél után teljes
holdfogyatkozás következik be, amely derült idő esetén
Magyarországról is jól megfigyelhető, szabad szemmel is.
A Hold fél 1-kor kezdi belépését a Föld árnyékába,
korongja fokozatosan elsötétül. A teljes árnyékban 2 óra
körül merül el, a teljes fogyatkozás 25 percig tart.
Fél 3 után másfél órán keresztül tart kilépése az árnyékból
- a jelenség hajnali 4 óra körül ér véget.

A látványos jelenség alkalmából a Magyar Csillagászati
Egyesület rendkívüli nyitva tartás hirdet a budapesti
Polaris Csillagvizsgálóban (III. ker., Laborc u. 2/C.).
A távcsöves bemutatás keretében a Hold mellett a nagy
földközelség után távolodó Mars, és a hajnali égbolt
látványos óriásbolygói (Szaturnusz, Jupiter) is
megtekinthetők. A látottakat érdekes előadások, vetítések
fűszerezik, az aktuális űrkutatási eredmények ismertetésétől
kezdve az elmúlt napok nagy napkitöréseiig és az általuk
világszerte okozott látványos sarki fényekig.

A teljes holdfogyatkozás csak derült időben lesz látható,
így a csillagászati bemutató csak ekkor kerül megrendezésre.
Felhívjuk a figyelmet a hideg éjszakákra, és az ennek megfelelő
alapos felöltözködésre! "Esőnap" 2004. május 4-én - a következő
teljes holdfogyatkozáskor!